Kurs

Forgiveness and Reconciliation in the New Testament

Repairing and compensating offence has always been a necessity for cooperation and human interaction to function. Forgiveness and reconciliation are central theological concepts in the New Testament and in Christianity, both for interpersonal conflict resolution and the relation between God and humanity. These two aspects of reconciliation are repeatedly intertwined. In this course we study how the adherents of early Jesus-movement understood these two aspects of reconciliation and how their interpretations relate to Jewish and Greco-Roman thought. We use social-scientific and psychological theories to better understand the dynamics and motivations behind practices such as punishment, revenge, sacrifice, compensation, penance, repentance, blame, excuse, tolerance, clemency and forgiveness. We analyze New testament texts and other texts from the era about forgiveness and reconciliation in the light of ancient notions and contemporary research. We examine the role of honor and hierarchy for conflict resolution and ask questions about theological and ethical implications.

At the end of the course, the student is expected to:

  • Be acquainted with different attitudes to conflict resolution and reconciliation in Antiquity and be able to discuss how these interact with the views on forgiveness and reconciliation in the New Testament
  • Be able to analyze forgiveness and reconciliation in New Testament texts.
  • Be able to discuss ethical and theological implications of ancient ideas with contemporary research as hermeneutical tools.

Reservation för revidering av litteraturen.

Anderson, Gary, 2009. Sin: A History. New Haven: Yale University Press. P. 3–188 (186 p)

Bash, Anthony, 2011. Just Forgiveness: Exploring the Bible, Weighing the Issues. London: SPCK. P. 3–147 (145 p)

Or

Bash, Anthony, 2015. Forgiveness: A Theology (Eugene: Cascade Books). P. 3–142 (141 p)

Konstan, David, 2010. Before Forgiveness: The Origins of a Moral Idea. Cambridge: Cambridge
University Press. (171 p)

McCullough, Michael E., 2008. Beyond Revenge: The Evolution of the Forgiveness Instinct. San
Francisco: Jossey-Bass. (237 p)

Roitto, Rikard & Kazen, Thomas, 2021/22. Dynamics of Moral Repair in Antiquity: A Comparative and Socio-Cognitive Study. Under development. (part 1, ch 1-5, ca. 200 p)

Articles (ca. 100 p)

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Kursansvarig

Rikard Roitto

Docent, högskolelektor, pastor

rikard.roitto@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • PM
  • Seminarier

General requirements. Courses in theology 60 credits, including Evangelierna och breven, 15.0 credits or equivalent.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller biträdande rektor.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 16 december 2020.