Kurs

Robots and Humans. Theology for a Post-Human World

Observera att denna kurs har ställts in.

Since antiquity philosophers and artists have reflected on how tools and machines relate to humans. Today we live with technologies so advanced that we have become dependent on them and to some extent also subordinated to them. This challenges theology in new ways. Theology wrestles with questions about the nature of humanity, but only rarely in relation to technology. Where is the boundary between human and technology? Is there a theology of creation for robots and cyborgs? Should an artificial limb be buried? In this course the contribution of theology and philosophy of technology to our understanding of the relation between humanity and machines, as well as the ethical challenges of advanced technology, is examined. Besides theoretical readings, we study fictional examples of utopia and dystopia generated by technology.

Learning objectives:

  • have a good ability to identify and analyze central issues in philosophy of technology and theological theories of technological challenges
  • be able to critically argue for an ethical position on human dignity in relation to technology
  • constructively demonstrate the ability to contribute with theological analyzes of contemporary technological conditions
  • reflect critically on methods and theories about ethical and theological perspectives on technology

Brock, Brian, 2010. Christian Ethics in a Technological Age. Cambridge: Eerdmans Publishing. (388 p)

Graham, Elaine L., 2002. Representations of the Post/Human. Monsters, Aliens and Others in Popular Culture. Manchester: Manchester University Press. (252 p)

Han, Sam, 2016. Technologies of Religion. Spheres of the Sacred in a Post-secular Modernity. Oxford: Routledge. (152 p) .

Articles app. 200 pages.

Choose one of these novels (ca 300 s):
Asimov, Isaac: Jag, Robot /I, Robot
Boye, Karin: Kallocain
Dick, Philip K.: What do electric sheep dream about?
Dick, Philip K.: The Minority Report (304 s)
Orwell, George: 1984
Shelley, Mary: Frankensteins monster/Frankenstein; or, The Modern Prometheus

Kursansvarig

Rikard Roitto

Docent, högskolelektor, pastor

rikard.roitto@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • Hemtentamen
  • PM
  • Seminarier

A Bachelor's degree in Theology(equivalent to a Swedish Kandidatexamen) from an internationally recognized university.
Proficiency in English by means of an internationally recognized test, e. g. TOEFL, IELTS or the equivalent

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller biträdande rektor.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 15 december 2015.