Julia Carlzon

Vägen till EHS, utbildning och yrkeskarriär

Vilket program läser du på EHS?

Andra året på kandidatprogrammet i mänskliga rättigheter.

Vem är du?

Mitt namn är Julia och jag är 22 år gammal. Ursprungligen kommer jag från Piteå uppe i Norrbotten, men flyttade ner hit till Stockholm när jag var 17 år, då för att plugga musik. Musiken är fortfarande mitt största intresse vid sidan av mänskliga rättigheter, och innan coronapandemin frilansade jag en del som sångerska och pianist. Förutom musiken älskar jag att vara ute i skog och mark, engagera mig ideellt, göra yoga, och spela TV-spel.
Mitt intresse för mänskliga rättigheter började med mitt feministiska uppvaknande i tidiga tonåren. Även om termen mänskliga rättigheter kom senare, så var det då rättvisefrågor i allmänhet blev viktiga för mig. Under åren har jag engagerat mig emot rasism, för jämställdhet, för utsatta EU-medborgares rättigheter, urfolkens rättigheter och inom företagsansvar. I nuläget är just företagsansvar det som är mest intressant för mig: att multinationella företag måste respektera och skydda rättigheterna hos de människor som arbetar i deras leverantörskedja. Även urfolkens rättigheter ligger mig varmt om hjärtat, särskilt vad gäller samerna i Sverige och urfolken i Amazonas.

Vad var det som lockade dig till att studera på EHS?

En i släkten studerade pastorsprogrammet på skolan och tipsade mig om att det fanns ett kandidatprogram i mänskliga rättigheter. Jag studerade musik just då, men visste att jag ville rikta om min huvudsakliga karriär till att handla om rättighets- och rättvisefrågor. Kort därefter åkte jag på studiebesök och var med på en föreläsning i kursen om urfolkens rättigheter. Jag blev direkt taggad inför att lära mig mer, trivdes direkt i den mysiga atmosfären, och sökte samma vår till programmet.

Vilka är de tre bästa sakerna med att studera mänskliga rättigheter på EHS?

  • Att vi ständigt har kompetenta lärare som verkligen bryr sig om sina ämnen.
  • Att programmet i mänskliga rättigheter lockar människor från olika bakgrunder – den bredden i erfarenheter och kulturella kunskaper har gynnat utbildningen enormt.
  • Att avståndet mellan studenter och ledning är litet i och med skolans storlek. Det är enkelt att få kontakt med rätt person och få hjälp eller stöttning om man undrar över något.

Vilka kunskaper kommer du särskilt att ta med dig från din utbildning på EHS?

Oj, det är många! Men jag kommer framför allt ta med mig kunskap om hur mänskliga rättighetsssystemen i världen, konventioner och deklarationer fungerar. Jag tar även med mig kunskap om hur rättighetskamper ofta ser ut, vilka verktyg rörelser tar till och hur viktigt det är med kontextuell kunskap när man vill lösa lokala problem. Slutligen tar jag med mig en del branschkunskap: hur man kan tänka inför att hitta jobb och vara strategisk på arbetsmarknaden.

Vad har känts som utmanande i studierna?

Det mest utmanande har såklart varit att studera under coronapandemin. Även om det för mig personligen fungerat bra att studera på distans saknar man att få diskutera inne i klassrummet tillsammans och att få träffa klasskompisar bortom själva föreläsningarna, under fikarasten eller i biblioteket. Min klass hann plugga en termin innan allting blev på distans och jag hoppas att vi kan få plugga på campus igen till hösten innan vi åker iväg på praktik.

När blir du klar med din utbildning, och vad vill du göra då?

Jag tar kandidatexamen i juni 2022 och då vill jag läsa en master, antingen i mänskliga rättigheter eller något närliggande ämne. I framtiden ser jag mig själv som researcher inom en organisation som arbetar med företagsansvar, alternativt med mänskliga rättigheter i Latinamerika eller urfolkens rättigheter. Dock har jag under utbildningens gång har ändrat mig flera gånger om vad jag ska göra i framtiden, och det skulle inte förvåna mig om jag ändrar mig en gång till – det finns för många områden som är intressanta!