FAQ för eduID, Ladok och Canvas

Har du behov av att som student komma in i Ladok för att se dina kurser och resultat? Eller kanske registrera dig eller skriva ut ett intyg?

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Ladok och eduID på Enskilda Högskolan Stockholm.

Du loggar in i Ladok med eduID på https://ehs.se/eduladok

Du skapar ditt eduID på https://eduid.se. För svar på vanliga frågor om eduID, se deras FAQ.
För svar på vanliga frågor om eduID – gå HIT
Lathund med instruktioner för att skapa eduID hittar du här

För att få din eduID-status till 100 %, behöver du verifiera ditt telefonnummer, e-postadress och personnummer. Har du ett svensk telefonabonnemang registrerat på dig personligen som inte är dolt, samt svensk personnummer och en svensk folkbokföringsadress, kan du verifiera ditt personnummermed din telefon. Annars behöver eduID sända ett fysiskt brev till din folkbokföringsadress. Det kan ta upp till en vecka för brevet att komma fram, och sedan har du bara en vecka på dig att använda koden, så missa inte det brevet.För att verifiera följ instruktionen i Steg 3 i Lathunden som du hittar här

Behöver du hjälp med hur du ska göra för att registrera dig? Läs mer HÄR.

Om du skapat ett eduID, men ändå inte kan logga in i Ladokeller Canvas, beror det sannolikt på att du inte genomfört alla steg i verifieringen påditt eduID-konto. Du behöver verifiera telefon, epost och personnummerföratt ditt eduID ska vara klart att använda.

För att kontrollera om detta kan vara felet –logga in på ditt eduID, dvs gå till www.eduid.se och välj ”Logga in”. Du måste nu verifiera din identitet. Följ instruktionen från punkt 3 i lathunden som du hittar HÄR

Först när du har verifierat ditt konto är ditt eduID klart att använda.

Om du misslyckats med att logga in ett par gånger kan det hända att din webbläsare minns det och styr dig fel igen. Då hjälper det att försöka igen i ett privat fönster (inkognitofönster). Det brukar man kunna göra genom att trycka ctrl-shift-N eller kommando–shift-N, välja ”Nytt privat fönster” eller ”Nytt inkognitofönster” i Arkiv-menyn, eller i den meny som finns bakom tre prickar längst upp till höger i webbläsarfönstret. Öppna ett sådant fönster och gå till https://ehs.se/eduladok för att logga in.

Behöver du intyg över registreringar eller resultat? Du kan i de flesta fall själv hämta dem direkt ur Ladok. Läs HÄR hur du ska göra.

Resultat syns i Ladok så snart den betygsättande läraren lagt in dem. Ibland kan det dröja några dagar från att du fått besked om ett betygi Canvastills det är registrerat i Ladok.Ibland dröjer det tills du klarat av hela kursen eller delkursen innan resultatet kanregistrerasi Ladok. Hör med din lärare om vad som gäller i din kurs.När betyg registrerats i Ladok får du en aviseringom att det finns resultat att hämta och du kan då själv logga in och kolla.

Du som inte kan skaffa eduID för att duinte har svensk personnummer kontaktar kursadministratorvia kursadministrator@ehs.seför hjälp.

Resultat före 2007 finns inte inlagda i Ladok. Om du behöver ett intyg för äldre kurser än så, kontakta kursadministrator på kursadministrator@ehs.se

Meriterna på antagning.se uppdateras automatiskt från Ladok, men bara om du har en aktuell ansökan där. Läs mer på antagning.se.

Om något är fel i Ladoks uppgifter om dina aktuella eller planerade kurser, kontakta din studievägledare.

Installera Canvas-appen i mobilen: Läs mer HÄR

Hittar du inte det svar du söker här? Pröva då att kontakta kursadministrator Bjørg Farstad eller din studievägledare.

Ladoks tillgänglighetsredogörelse hittar du här på Ladoks webbplats