Doktorand, präst
Finns det nåd i klimatförändringarnas tid? Vad innebär egentligen en omställning till ett hållbart samhälle för teologin? Kritiska röster menar att den kristna teologin är en del av de tankestrukturer som lett fram till överskridandet av de planetära gränserna och som försvårar omställningen. Detta gäller inte minst den utbredda tanken att mänskligheten transcenderar den övriga skapelsen och att frälsning är något som avskiljer de troende från världen.
Mitt avhandlingsprojekt Rättfärdiggörelse som skapelseblivande: en ekoteologisk analys av Eberhard Jüngels soteriologi är ett konstruktivt försök att tolka den evangelisk-lutherska rättfärdiggörelseläran i ljuset av denna kritik. Utgångspunkten är att en stark betoning på Guds nåd har en fortsatt roll att spela när luthersk teologi behöver omformuleras för en ny tid. Finns det resurser i tanken om nåden allena att hjälpa människor att vända klimatångest och hopplöshet till ett konstruktivt ansvarstagande för skapelsen? Kan den evangeliska friheten leda till skapelseblivande? När allt fler upplever sig handlingsförlamade, förmår den tradition som en gång uppkom ur förtvivlan över mänskliga tillkortakommanden bidra till kampen för ett hållbart samhälle? Avhandlingen beräknas läggas fram under 2025.