Kurs
Religions- och övertygelsefrihet
I kursen studeras religions- och övertygelsefrihetens förankring i svensk och internationell rätt. I dagens Sverige prövas religionsfrihetens räckvidd och gränser utifrån till exempel bruket av huvudduk. Hur kan religions- och övertygelsefrihet förverkligas i ett samhälle präglat av kulturell mångfald, såväl i Sverige som internationellt?
Efter kursen förväntas studenten:
- ha kunskaper om den historiska bakgrunden till den nutida förståelsen av religions- och övertygelsefriheten
- ha god kännedom om hur samvetsfrihet tillämpas i praktiken
- ha förmåga att självständigt granska och reflektera över religions- och övertygelsefrihetens gränser och möjligheter i olika länder
- kunna orientera sig i världsreligionernas syn på religionsfrihet och religionsbyte
Andersson, Dan-Erik & Modée, Johan, 2011. Mänskliga rättigheter och religion. Malmö: Liber. (250 s)
EU Guidelines on the promotion and protection of freedom of religion or belief, 2013. OSCE/ODIHR. (18 s) Se: Länk
Gunner, Göran, 2005. Religions- och samvetsfrihet. I: Gunner, Göran & Namli, Elena (red.) Allas värde och lika rätt. Perspektiv på mänskliga rättigheter. Lund: Studentlitteratur. S. 189-210. (22 s)
Roth, Hans Ingvar, 2012. Är religion en mänsklig rättighet? Stockholm: Norstedts. (334 s)
Vad religionsfrihet innebär och när den får begränsas, 2010. Stockholm: Svenska Missionsrådet. (20 s) Se: Länk
Wigorts Yngvesson, Susanne, 2015. Frihet till samvete. Stockholm: Timbro. (130 s)
Artiklar tillkommer
Arbetsmaterial
Urval av domar från Europadomstolen
Kurslitteraturen reviderades senast 9 oktober 2017.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- Hemtentamen
- PM
Grundläggande behörighet.
Mänskliga rättigheter 15 hp.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Fastställd av Kollegiet i Mänskliga rättigheter vid Enskilda Högskolan Stockholm den 24 november 2014.
Senast reviderad den 24 oktober 2016.