Kurs
Homiletik, nätkurs
Homiletikens grundläggande frågor analyseras, däribland predikans språk, situationens betydelse, det personliga engagemangets vikt och olika grunddrag i predikans teologi. Tillfälle ges att analysera olika predikningar med särskild hänsyn till struktur och tilltal. Kommunikationsprocessens olika grundfrågor och teoretiska modeller studeras.
Efter kursen förväntas studenten:
- urskilja miljöns betydelse samt det personliga engagemangets vikt för predikans möjligheter
- uppvisa förmåga att lyssna till predikningar, genomföra egen talövning samt urskilja retoriska modeller och förhålla sig till dessa
- ha kännedom om olika teologiska traditioners syn på predikan
Eldebo, Runar, 2005, Det homiletiska rummet. Mötet mellan predikant och lyssnare. Örebro: Libris. (143 s).
Sundkvist, Bernice, 2003, Evangelium och existens. Predikan som helande dialog. Skellefteå: Artos., s. 14–89 (75 s).
Kompendium med bl a följande artiklar (100 s):
Bexell, Oloph, 2003, “Ordet tvärs genom tiden”, i Fjellstedtska skolans årsskrift 2003. (18 s).
Härdelin, Alf (1993). ”Ordet och orden”. I: Stephan Borgehammar (red.) Kyrkans liv. Stockholm: Verbum, S. 203-221 (18 s).
Kristensson Uggla, Bengt, 2010, Gustaf Wingren: Människan och teologin, Brutus Östlings Bokförlag Symposium, kap 4, S. 91–125. (34 s).
Mogren, Mikael, 2008, ”Det behövs mod. Fyra påståenden om predikan”. I: Allvarligt talat. Om predikan. 2008. Utg. under red. av Hanna Stenström. Stockholm: Verbum, S. 187–204. (17 s).
Wingren, Gustaf, 1996, Predikan. En principiell studie. (1949). Lund: Gleerup, S. 1–18 (18 s).
Kurslitteraturen reviderades senast 30 maj 2014.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Betyg
U = Underkänd, G = Godkänd, VG = Väl godkändExaminationsformer
- Hemtentamen
Grundläggande behörighet.
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 11 mars 2010.
Senast reviderad den 30 maj 2014.