Kurs

Examensarbete, projekt (kandidat)

Kursen omfattar ett självständigt forsknings- eller utredningsprojekt som skall redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Rapporten och kursen syftar till att utveckla för yrket relevanta kunskaper samt stärka förmågan att bidra till kunskapsutvecklingen inom pastors- och prästprofessionen. Den kunskapsutvecklande processen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utgöra en fördjupning av de till professionen knutna kvalifikationerna. I kursen behandlas teori och metod som ligger till grund för i sammanhanget relevant vetenskaplig kunskapsutveckling. En fråga eller en problemställning bearbetas som är förankrad i pastors-/prästprofessionen. Ett viktigt inslag är även att tillsammans med andra analysera och reflektera över utformningen av olika typer av forskningsuppgifter, samt uppövandet av förmågan att omsätta teoretiska kunskaper i praktiska färdigheter. Arbetet kan ha formen av en empirisk undersökning, ett utvecklingsarbete, ett litteraturstudium, en kunskapsöversikt eller ett gestaltande arbete kombinerat med en vetenskaplig dokumentation.

Efter kursen förväntas studenten:

  • självständigt kunna identifiera, formulera och lösa en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket
  • visa förmåga att välja och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt
  • kunna samla in, värdera, analysera och kritiskt tolka material i enlighet med vetenskaplig praxis, dra väl övervägda slutsatser, samt kritiskt diskutera resultatets innebörd för pastoral yrkesverksamhet
  • vid behov kunna utforma och genomföra en gestaltande presentation av projektarbetet
  • visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • kunna presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad, språkligt och formellt korrekt eventuellt i kombination med en gestaltande presentation
  • ha förvärvat förmåga att genomföra ett projekt inom givna tidsramar
  • kunna kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete
  • visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap

Strömquist, Siv, 2003: Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser. Uppsala: Hallgren & Fallgren. (132 s)  

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Joel Halldorf

Professor

joel.halldorf@ehs.se

Betyg

U = Underkänd, G = Godkänd, VG = Väl godkänd

Examinationsformer

  • Projektarbete
  • Seminarier

Grundläggande behörighet.
Kurser i teologi 120 hp inklusive minst 15 hp på fördjupningsnivå i det ämne som examen inriktas mot.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 5 mars 2009.