Kurs
Equmeniakyrkans historia och identitet
Metodistkyrkan i Sverige, Svenska Baptistsamfundet och Svenska Missionskyrkan bildade 2011 en ny, gemensam kyrka som ett par år senare fick namnet Equmeniakyrkan. År 2007 hade de tre kyrkornas ungdomsförbund bildat equmenia. Kyrkornas rötter i europeisk historia undersöks. Mot bakgrund av samhällsutvecklingen i Sverige under 1800-talet studeras orsakerna till varje kyrkas bildande samt deras historia ända fram till bildandet av en ny kyrka. Särskilt belyses de teologiska konflikter som bidragit till formandet av kyrkornas identitet. Ekumeniken mellan de tre kyrkorna studeras, liksom den nya kyrkans identitet, organisation och roll i svensk och internationell kristenhet. Även frågor inför framtiden berörs. Viktiga uppgifter för kyrkan är dels att konkretisera evangeliet i praktisk handling, dels att kunna nå nya människor med evangeliet. Frågorna omkring diakoni och evangelisation ägnas därför ett särskilt intresse.
Efter kursen förväntas studenten:
- ha en god överblick och en fördjupad kunskap om Metodistkyrkans, Baptistsamfundets och Missionskyrkans rötter i svensk och europeisk historia samt en fördjupad insikt om orsakerna till kyrkornas bildande
- kunna självständigt granska och analysera viktiga punkter i kyrkornas historia och identitet
- kunna kritiskt analysera Equmeniakyrkans bidrag till och roll i den svenska och internationella ekumeniken
Alm, Göran, 1974: Enkel men värdig. Stockholm: Nya Bokförlaget. S. 9-47 (39 s).
Andreasson, Hans, 2007: Liv och rörelse. Stockholm: Verbum (372 s).
Bergsten, Torsten, 1995: Frikyrkor i samverkan. Den svenska frikyrkoekumenikens historia 1905-1993. Örebro: Libris; Stockholm: Verbum. S. 15-36, 137-167 (53 s).
Bergsten, Torsten, 1997: Baptismens teologiska utveckling – förändring genom konfrontation och dialog. I: Samfund i förändring. Utg. under red. av David Lagergren. S. 30-65. Stockholm: Tro & Liv (36 s).
En historia berättas – om missionsförbundare. 2004. Utg. under red. av Valborg Lindgärde & Rune W Dahlén. Falköping: Kimpese. S. 167-237 (70 s).
Fahlgren, Sune, 1997: Baptismens spiritualitet – speglad i dess gudstjänstliv. Svenskt perspektiv. I: Samfund i förändring. Utg. under red. av David Lagergren. S. 104-114. Stockholm: Tro & Liv (11 s).
Gemensam framtid? – en rastplats för eftertanke på vandringen med Baptistsamfundet, Metodistkyrkan och Missionskyrkan, 2008. Utg. under red. av Per-Magnus Selinder. Stockholm: Samarbetsrådet mellan Metodistkyrkan i Sverige, Svenska Baptistsamfundet och Svenska Missionskyrkan (106 s).
Gemensam tro. Ett samtalsdokument från Metodistkyrkan, Svenska baptistsamfundet, Svenska missionsförbundet i samarbete med Frikyrkliga studieförbundet, 1995. Stockholm: Sanctus (74 s).
Hagen, Odd,1961: Preludes to Methodism in Northern Europé. Oslo: Norsk Forlagsselskap. (68 s).
Hansson, Mats J, 1992: Diakonins teologi. Ett försök att ställa de grundläggande frågorna. I: Blennberger, Erik & Hansson, Mats J & Stål, Rolf (utg.), Diakoni – teologi, ideologi, historia.Tro & Tanke 1992:2. S. 11-61 (51 s).
Lagergren, David, 1989: Framgångstid med dubbla förtecken. Svenska Baptistsamfundet åren 1914-1932. Örebro: Libris S. 1-102, 149-214 (166 s).
Lagergren, David, 1994: Förändringstid. Kris och förnyelse. Svenska Baptistsamfundet åren 1933-1948. Örebro: Libris S. 1-168, 201-240 (207 s).
Marqvard, Manfred, 1992: John Wesley’s Social Ethics. Nashville: Abingdon. (190 s).
Metodistkyrkan i Sverige 100 år, 1968. Stockholm: Nya Bokförlaget. S. 11-72 (62 s).
Mittelberg, Mark, 2002: Den smittande församlingen. Att sprida evangeliet på ett naturligt sätt. Örebro: Libris. S. 15-144, 279-311 (163 s).
eller
Morisy, Ann, 2008: Vänd utåt. En ny strategi för mission och diakoni. Skellefteå: Artos. S. 15-146, samt ett valfritt kapitel om holistisk mission (ca 150 s).
The Northern Europé & Eurasia book of discipline of the United Methodist Church, 2009. Utan förlagsort: The United Methodist Publishing House. S. 25-143 (118 s).
Runyan, Theodore, 1988: The new creation. John Wesley’s theology today. Nashville: Abingdon Press (258 s).
Sandberg, Per Olof, 1994: Metodistkyrkans gudstjänst. I: Fahlgren, Sune & Klingert, Rune, I enhetens tecken. Gudstjänsttraditioner och gudstjänstens förnyelse i svenska kyrkor och samfund. Örebro: Libris. S. 288-333 (46 s).
Stadgar för Gemensam framtid. Kan laddas ner från gemensamframtid.se (8 sid)
Strategisk plattform för Gemensam framtid. Kan laddas ner från gemensamframtid.se (2 sid)
Streiff, Patrick, 2004. Methodism in Europe. 19th and 20th century. Tallinn: Baltic Methodist Theological Seminary. S. 55-61, 164-168, 238-241 (16 s).
Teologisk grund för Gemensam framtid. Kan laddas ner från gemensamframtid.se (7 sid)
Thaarup, Jörgen, 2008: Metodismen. En kyrka och en helhetssyn på livet. Göteborg: Metodistkyrkan i Sverige (25 s).
Tro, frihet, gemenskap. Svensk baptism genom 150 år, 1988. Utg. under red. av Berit Åqvist. S. 9-70, 117-135, 189-199. Örebro: Libris (88 s).
Waldenström, P, 2003 (1863): Brukspatron Adamsson eller var bor du? Stockholm: Svenska Missionskyrkan (214 s).
Whyman, Henry, 1992: The Hedstroms and the Bethel Ship Saga. Carbondale: Southern Illinois University Press. S. 77-152 (76 s).
Wright, Nigel, 2006: Free Church, Free State: The Positive Baptist Vision. Milton Keynes: Paternoster. S. 1-48, 70-137, 183-203, 251-279 (167 s).
Vägen vidare. En rapport och ett samtalsmaterial från Metodistkyrkan i Sverige, Svenska baptistsamfundet och Svenska missionskyrkan, 2009. Göteborg: Metodistkyrkan i Sverige; Sundbyberg: Svenska baptistsamfundet; Stockholm: Svenska missionskyrkan (40 s).
Cirka 200 sidor aktuell litteratur (rapporter, artiklar etc).
Cirka 300 sidor valfri litteratur om Svenska Missionskyrkan i samråd med läraren.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Rune W Dahlén
Teol.dr, timlärare, pastor
Jörgen Thaarup
Teol.dr, timlärare, pastor
Betyg
U = Underkänd, G = Godkänd, VG = Väl godkändExaminationsformer
- Hemtentamen
- PM
Kurser i teologi/religionsvetenskap, 90 hp, varav minst 15 hp historisk teologi på fördjupningsnivå, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 11 juni 2013.