Kurs
Att vara ledare bland barn och unga i kyrklig verksamhet
I kursen behandlas församlingen som lärandemiljö och religionspedagogiska frågeställningar i mötet med barn och unga utifrån bildningsteoretiska och teologiska perspektiv. Kursen fokuserar på konsekvenserna av förändrad religiös socialisation i relation till traditionellt kristna mönster och ideal. Särskilt utrymme ges i kursen för berättelsernas betydelse i mötet med barn och unga, samt hur man kan arbeta för att vara en teologiskt och pedagogiskt välgrundad ledare bland barn och unga.
Efter kursen förväntas studenten:
- kunna kritisk granska hur en specifik församlings verksamhet, i en frikyrklig/Svensk kyrklig tradition bland barn och unga, överensstämmer med såväl dess teologi som med behoven bland barn och unga
- kunna i en såväl teoretisk som metodisk mening redogöra för berättelsernas betydelse i mötet med barn och unga i församlingen
- kritiskt reflektera över församlingen som lärandemiljö, över uppdraget som ledare samt hur en sammanhållen verksamhet för barn och unga kan gestaltas i en församling
Gustavsson, Bernt (red.), 2007. Bildningens förvandlingar. Göteborg: Daidalos. (221 s)
Lawson E. Kevin (red.), 2012. Understanding Children’s Spirituality: Theology, Research, and Practice. Eugene: Wipf & Stock Publishers. S.152-171, 173-189, 197-218, 223-236, 327-339, 341-355, 373-392, 419-431. (126 s)
Lindblom, Eleine, 2007. Den blomstertid nu kommer… Ett ekumeniskt utbildningsmaterial om mötet kyrka-skola. Stockholm: Sveriges kristna råd. (106 s)
Lindgren, Simon (red.), 2009. Ungdomskulturer. Malmö: Gleerups. (159 s)
Wenell, Fredrik, 2015. Omvändelsens skillnad. En diasporateologisk granskning av frikyrklig ungdomskultur i folkkyrka och folkhem. Acta Universitatis Upsaliensis. S. 100-236. (136 s)
Ärnström, Ulf, 2013. Varför? Handbok i berättandets pedagogik. Lund: BTJ Förlag. (205 s)
Artiklar på ca 50 sidor tillkommer.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Caroline Gustavsson
Betyg
U = Underkänd, G = Godkänd, VG = Väl godkändExaminationsformer
- PM
- Seminarier
Grundläggande behörighet.
Kurser i teologi 75 hp, inklusive Ecklesiologi och religionspedagogik 10 hp eller Religionspedagogik I 7,5 hp samt Religionspedagogik och själavård 10 hp, Tillämpad religionspedagogik 5 hp eller Religionspedagogik II 7,5 hp, eller motsvarande
Vid Teologiska högskolan Stockholm tillämpas obligatorisk närvaro.
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 12 oktober 2016.