Kurs
Att tolka Gud och samhället. Etiska och beteendevetenskapliga perspektiv
I denna kurs integreras tre ämnen: etik, religionssociologi och religionspsykologi. Utifrån dessa belyses olika tolkningar av människan och samhället. I kursen introduceras teoretiska perspektiv på teologins beskrivningar av människans relation till Gud och det andliga, såväl som de individuella och kollektiva aspekterna av religioners och andligheters betydelse för människor. I kursen behandlas sekulära och kristna perspektiv på etiken samt metoder för att tolka dessa; mystika upplevelser, genusaspekter på religiös erfarenhet och religiös erfarenhet i ett mångkulturellt samhälle; institutionell religion och religiositet utanför traditionella institutioner samt förbindelser mellan sociala, kulturella och religiösa förändringar vad gäller religionen i samhället.
Efter kursen förväntas studenten:
- uppvisa grundläggande kunskaper om etikens, religionspsykologins och religionssociologins teorier om människan, religionen och teologin
- kunna analysera olika teoriers förklaringar om människan och hennes teologiska anspråk inom etik, religionssociologi och religionspsykologi
- visa förmåga att argumentera muntligt och skriftligt för kursens innehåll i relation med olika grupper i samhället
Etik:
Hauerwas, Stanley, 2012. Det fredliga riket: en introduktion till kristen etik. Skellefteå, Artos Norma (291 s)
Singer, Peter, 2002. Praktisk etik. Stockholm, Thales (333 s)
Artiklar tillkommer på ca 50 sidor.
Religionspsykologi:
Geels, Antoon & Wikström, Owe, 2012. Den religiösa människan: en introduktion till religionspsykologin. 3 uppl. Stockholm: Natur och Kultur. (485 s)
Religionssociologi:
Furseth, Inger & Repstad, Pål, 2005. Religionssociologi: en introduktion. Malmö: Liber. (302 s)
Lövheim, Mia & Bromander, Jonas (red.), 2012. Religion som resurs: existentiella frågor och värderingar i unga svenskars liv. Skellefteå: Artos. (369 s)
Weber, Max, 1978. Den protestantiska etiken och kapitalismens anda. Lund: Argos. (161 s)
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- PM
- Salstentamen
- Seminarier
Grundläggande behörighet.
Baskurserna Teologi- och kyrkohistoria, 10.0 hp och Missionsvetenskap, 5.0 hp eller motsvarande.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Examinationen i kursen är uppdelad på följande sätt:
Religionssociologi, 5 hp. Religionspsykologi, 5 hp. Etik, 5 hp.
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 15 december 2015.
Senast reviderad den 22 februari 2017.