
Kurs
Mänskliga rättigheter, teknologi och övervakning
Teknologisk utveckling har ställt mänskliga rättigheter inför nya utmaningar. I kursen studerar vi olika förslag på tolkningar av integritet, användningen av Big Data samt filosofiska teorier relaterade till övervakning. Vi analyserar konflikter utifrån demokratiska och rättighetsbaserade svenska och internationella sammanhang. Vad innebär rätten till liv, frihet och personlig säkerhet? Kan demokratiska intressen kollidera med individers i detta hänseende? I delar av kursen analyseras även makt, kultur/religion hållbarhet och genusperspektiv i förhållande till övervakning.
Efter kursen förväntas studenten kunna visa fördjupad och breddad förståelse, utökade och befästa färdigheter och ett nyanserat förhållningssätt för ämnet mänskliga rättigheter i förhållande till tidigare terminer genom att:
- kunna beskriva relevant rättstillämpning på området
- på ett fördjupat sätt kunna identifiera och redogöra för olika teknologiers praktik och konsekvenser för mänskliga rättigheter
- kritiskt kunna relatera och jämföra demokratiperspektiv till rättighetskonflikter och övervakning
Reservation för revidering av litteraturen.
Bentham, Jeremy, 2002. Panopticon: En ny princip för inrättningar där personer övervakas. Nora: Nya Doxa. (178 s)
Jones, Marie D. & Flaxman, Larry, 2015. Mind Wars: A History of Mind Control, Surveillance, and Social Engineering by the Government, Media, and Secret Societies. The Career Press (237 s)
Lyon, David. 2018. The Culture of Surveillance: Watching as a Way of Life. Cambridge: Polity Press (172 s).
Wigorts Yngvesson, Susanne, 2018. Övervakad. Människor, Maskiner & Gud. Stockholm: Timbro. (259 s)
Zuboff, Shoshana, 2019. The Age of Surveillance Capitalism. The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. London: Profile Books. S. 3–194, 351–525 (365 s)
Artiklar tillkommer om ca 100 s.
Kurslitteraturen reviderades senast 3 oktober 2019.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Kursansvarig
Johanna Romare
Lektor/Studierektor vid Avdelningen Mänskliga rättigheter och demokrati (fr o m 1 mars 2025)
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- Hemtentamen
- PM
Grundläggande behörighet.
Mänskliga rättigheter 90 hp eller motsvarande.
- För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
- Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
- Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.
Fastställd av Kollegiet i Mänskliga rättigheter vid Enskilda Högskolan Stockholm den 26 oktober 2015.
Senast reviderad den 18 juni 2024.