Kurs
Diakoni och socialt arbete i en värld i förändring
Kursen introducerar ett teologiskt och religionsvetenskapligt studium av diakonalt arbete och hur det gestaltas på olika sätt av trossamfunden och trosbaserade organisationer i Sverige idag. Ett fokus i kursen är olika tolkningar av religion, diakoni och välfärdssamhälle i ett nutida perspektiv av globalisering och migration. Kursen lyfter även fram frågor om hållbarhet och genus, liksom etiska, teologiska och politiska perspektiv.
Efter kursen förväntas studenten:
• kunna översiktligt beskriva trossamfundens och de trosbaserade organisationernas sociala roll i Sverige idag i relation till förändringar i välfärdssamhället, religiösa och kulturella mångfaldsperspektiv och diakonins teologiska motiveringar
• kunna beskriva och analysera en diakonal verksamhet i en konkret samtidskontext
• visa förmåga att formulera frågeställningar kring trossamfundens och de trosbaserade organisationernas sociala utmaningar och social verksamhet i samhället idag.
Reservation för revidering av litteraturen.
Christiansson Drake, Elisabeth & Hansson, Mats J & Linde, Stig, 2022. Diakoni – reflektion och praktik. Stockholm: Verbum (293 s. urval 150 s).
Edgardh, Ninna, 2019. Diakonins kyrka. Teologi, kön och omsorgens utmattning. Stockholm Verbum. (300 s).
Christiansson, Elisabeth & Stig Linde (red.), 2019. Kan barmhärtigheten institutionaliseras? Skellefteå: Artos. (243 s. urval 160 s.)
Ett biskopsbrev om diakoni. Biskopsmötet 2015. (10 s).
Tillkommer litteratur och annat material för fältstudiet (ca 200 s.) Väljs i samråd med lärare bland följande eller annan litteratur:
Bäckström, Anders, 2014. Välfärdsinsatser på religiös grund: förväntningar och problem. Skellefteå: Artos & Norma. (350 s).
Franciskus, Werkelid, Carl Otto, 2016. Om klimathot och ojämlikhet: påve Franciskus encyklika angående omsorgen om vårt gemensamma hem. Stockholm: Atlantis.
Helgesson Kjellin, Kristina, 2016. En bra plats att vara på: en antropologisk studie av mångfaldsarbete och identitetsskapande inom Svenska kyrkan. Skellefteå: Artos & Norma
Odén, Robert; Kristenson, Olle, 2013. Tillsammans för livet: mission och evangelisation i en värld i förändring. Bromma: Svenska missionsrådet.
Gärde, Johan, 2014. Religion och socialt arbete. 1. uppl.: Lund: Studentlitteratur.
Andreasson, Hans, 2017. Diakonatet inom Equmeniakyrkan. En utredning. Tillgänglig via https://gammal.equmeniakyrkan.se/wp-content/uploads/2017/10/Diakonatet-inom-Equmeniakyrkan-20171004.pdf
Kurslitteraturen reviderades senast 1 september 2022.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Hans Andreasson
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- PM
- Seminarier
Grundläggande behörighet.
- För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
- Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
- Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 24 mars 2021.