Kurs

Kvinnor och mänskliga rättigheter

I denna kurs behandlas frågor om kvinnors mänskliga rättigheter, särskilt granskas och analyseras förutsättningarna för jämställdhet, lika rättigheter och status i samhället. Kursen ger en överblick av och en introduktion till de folkrättsliga konventioner och instrument som slår fast kvinnors fri- och rättigheter samt diskuterar olika feministiska teorier och samtida utmaningar.  

Efter kursen förväntas studenten:

  • ha goda kunskaper om FN:s kvinnokonvention samt andra relevanta konventioner och handlingsplaner för kvinnors mänskliga rättigheter
  • ha kunskaper om kvinnors mänskliga rättigheter i såväl ett svenskt som globalt sammanhang
  • ha  kunskaper om teoribildningar som berör temat kön och mänskliga rättigheter samt förmåga att, utifrån dessa, kritiskt granska förutsättningar för jämlikhet.

Hellum, Anna & Sinding, Henriette (red.), 2013. Women’s human rights: CEDAW in international, regional and national law. Part I & II (320 s).

Merry, Sally Engle, 2006. Human rights and gender violence: translating international law into local justice. University of Chicago press (265 s).

Mohanty, C. , 1988, “Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses”. Fem Rev 30, 61–88 (1988). (27 s) Tillgänglig fritt online: https://www.sfu.ca/

Crenshaw, K. ,1991. “Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color.” Stanford Law Review, 43, 1241-1299. (58 s) Tillgänglig fritt online: www.racialequitytools.org

Artiklar och rättsfall tillkommer

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Kursansvarig

Emma Sundkvist

PhD, lektor

emma.sundkvist@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • Hemtentamen
  • PM

Grundläggande behörighet.
Mänskliga rättigheter 15 hp.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.

Fastställd av Kollegiet i Mänskliga rättigheter vid Enskilda Högskolan Stockholm den 7 december 2015.

Senast reviderad den 7 december 2020.