
Kurs
Vetenskaplig teori och metod, systematisk teologi
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper i systematisk teologisk teori och metod. Färdighet i att granska och analysera texter inom ämnena filosofi, etik och dogmatik övas, samt i att kunna presentera kortare vetenskapliga texter. I kursen övas också förmågan att formulera och förmedla kritik i rollen som opponent.
Efter kursen förväntas studenten:
- kunna uppvisa en god överblick och fördjupad kunskap om den systematiska teologins vetenskapsteorier och metoder
- kunna reflektera välgrundat kring kunskap och tolkningsmöjligheter inom den systematiska teologins tre underdiscipliner
- utifrån adekvat metod kunna analysera och argumentera muntligt såväl som skriftligt utifrån egna och andras texter
Jones, Serene & Lakeland, Paul (red.), 2005. Constructive Theology: A Contemporary Approach to Classic Themes. Minneapolis: Augsburg Fortress Press (309 s).
Tyson, Louis, 2015. Critical theory today: A user-friendly guide. New York: Routledge (200 s).
Henriksen, Jan-Olav, 2007. Teologi idag. Oslo: Fagbokforlag (168 s).
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- Muntlig tentamen
- PM
- Seminarier
Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp systematisk teologi på fördjupningsnivå, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Därutöver kursen Vetenskaplig teori och metod, 4,5 hp eller 3 hp. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 24 januari 2018.