Kurs
Världsreligionerna
Kursen syftar till att ge en fördjupad kunskap om världsreligionerna med avseende på deras innehåll, uttrycksformer och sociala funktioner. Judendom, islam, hinduism och buddhism studeras och i någon mån besläktade asiatiska religioner. Vid sidan därav syftar kursen till att ge ett fördjupat religionsfenomenologiskt perspektiv genom att allmänreligiösa fenomen fokuseras och jämförs. Utdrag ur religionernas heliga urkunder läses.
Efter kursen förväntas studenten:
- kunna redogöra för de icke-kristna världsreligionernas kärninnehåll och karaktäristika
- ha tillägnat sig tillräcklig överblick över världsreligionerna för att kunna analysera likheter och olikheter mellan dem
- ha en förståelse för det egenartade och likartade beträffande religionens väsen och religiösa fenomen
Esposito, John L., 2011. Islam the Straight Path. Fourth Edition. Oxford, UK and New York, NY: Oxford University Press (368 pp.).
Knott, Kim, 2016. Hinduism: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press (176 pp.).
Segal, Eliezer, 2008. Introducing Judaism. London and New York: Routledge, Taylor and Francis Group (346 pp.)
Strong, John S., 2015. Buddhisms: An Introduction. London: Oneworld Publications (pp. 1-160, 235-256, 291-318).
Different source texts in translation.
Kurslitteraturen reviderades senast 22 maj 2019.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Jan-Olov Fors
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- Hemtentamen
- PM
Grundläggande behörighet.
Baskurser i teologi 30 hp enligt ny studieordning, eller motsvarande.
Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 5 februari 2009.
Senast reviderad den 22 februari 2017.