Kurs
Teoretiska perspektiv på bibliodrama
Observera att denna kurs har ställts in.
Kursen behandlar de olika teoribildningar som ligger till grund för bibliodrama samt ger en översikt över de olika varianter av bibliodrama som praktiseras. Teoribildningar som belyses inkluderar hermeneutik, estetik, kroppen som tolkningsredskap, samt drama och andra kreativa uttryck som pedagogik och terapi. Bibliodrama kännetecknas av att praktiken används för att uppnå flera olika mål, såsom fördjupad textförståelse, existentiell reflektion, bearbetning av deltagarnas identitet, och bearbetning av sociala och samhälleliga relationer. Relationen mellan dessa olika mål belyses av de olika teoribildningar som inspirerat bibliodrama.
Efter kursen förväntas studenten:
- kunna kritiskt analysera och utvärdera olika skolbildningars betydelse för bibliodrama
- visa förmåga att utifrån en god förståelse av relationen mellan teori, mål, och praktik formulera konstruktiva förslag på hur bibliodrama skulle kunna utvecklas
- kunna argumentera väl för en viss ståndpunkt i olika delproblem inom kursens område, både muntligt och skriftligt
Berglind, Hans (red.), 1998. Skapande ögonblick: psykodrama och sociodrama. Stockholm: Cura. (210 s.)
Brandhorst, Andrea et al. (red.), 2013. Bibliodrama som process. Översättning: Lotta Geisler, Birgitta Walldén och Rune Larsson. Lidingö: Utbildningscentrum. Läses i urval (150 s.)
Bullington, Jennifer, 2007. Psykosomatik: om kropp, själ och meningsskapande. Lund: Studentlitteratur. (201 s.)
Merleau-Ponty, Maurice, 1997. Kroppens fenomenologi. Göteborg: Daidalos. (180 s.)
Scarinzi, Alfonsina (red.), 2015. Aesthetics and the Embodied Mind: Beyond Art Theory and the Cartesian Mind-Body Dichotomy. Dordrecht: Springer. Läses i urval (150 s.)
Saar, Tomas, 2005. Konstens metoder och skolans träningslogik. Karlstad: Universitetstryckeriet. [finns som gratis pdf på https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:25217/FULLTEXT02.pdf]. S 1-97 (97 s.)
Vikström, Björn, 2005. Den skapande läsaren: hermeneutik och tolkningskompetens. Lund: Studentlitteratur. (140 s.)
Diverse artiklar.
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- Hemtentamen
- PM
- Seminarier
Grundläggande behörighet.
Kurser om minst 90 hp inom ämne som bidrar till kompetens att analysera bibliodrama akademiskt, såsom teologi eller beteendevetenskap.
Kursdeltagare rekommenderas ha god praktisk erfarenhet av bibliodrama.
Vid Teologiska högskolan Stockholm tillämpas obligatorisk närvaro.
Undervisningen i kursen är förlagd till föjande tider:
Träff 1: Eftermiddag 18 september – förmiddag 19 september
Träff 2: Eftermiddag 27 november – förmiddag 28 november
Träff 3: Eftermiddag 15 januari – förmiddag 16 januari
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 16 november 2016.
Senast reviderad den 22 februari 2017.