Kurs

Tematiska studier, interkulturella relationer

Kursen tränar den studerandes förmåga att fördjupa sig i och sammanfatta en tematisk problematik. Detta tema väljes i samråd med läraren och skall komplettera men relatera till något av masterprogrammets övriga interkulturella kurstemata. Kursen innehåller referatmetodik, informationssökning och presentationsteknik utöver det ämnesteoretiska studiet. Kursen kan, om tillgängliga resurser medger, innehålla en studievistelse utomlands vilket i förekommande fall innebär att den tematiska uppgiftens omfattning och innehåll anpassas till den aktuella resan. Deltagande i studieresa är inte obligatoriskt, och för student som avstår anpassas de tematiska studierna efter detta.

Efter kursen förväntas studenten:

  • ha väsentligt fördjupad förmåga att självständigt identifiera, bearbeta och redogöra för interkulturella problemområden
  • kunna självständigt referera och i ett jämförande och kritiskt perspektiv förmedla tematiska frågeställningar och diskussioner
  • äga kunskap och färdigheter att med teoretiska redskap självständigt kunna jämföra och kritiskt granska argument och påståenden

Erikson, Martin G, 2009: Referera reflekterande. Om konsten att reflektera och citera i beteendevetenskaperna. Studentlitteratur: Lund. 121 s, (ISBN: 9789144048178)
Holmqvist, Thorbjörn, 2002: Presentationsteknik. Liber Förlag, 200 s, (ISBN: 9789147065936)

Ämnesbunden litteratur, relaterad till valt tema om motsvarande 1500 sidor.

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Kjell-Åke Nordquist

Professor

kjell-ake.nordquist@ehs.se

Betyg

U = Underkänd, G = Godkänd, VG = Väl godkänd

Examinationsformer

  • PM
  • Seminarier

Kandidatexamen vid svenskt universitet eller högskola, samt minst 15 hp från IKR-programmet eller motsvarande. Student med motsvarande utländsk examen kan antas efter särskild prövning. Därutöver krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 24 januari 2012.