Kurs
Mänskliga rättigheter och filosofi
Den här kursen ger en introduktion till filosofiska perspektiv på mänskliga rättigheter. Kursen tar avstamp i det klassiska och tidigmoderna naturrättstänkandet, men sträcker sig sedan fram till mer nutida försök att försvara idéer om mänskliga rättigheter utan hänvisning till människans inneboende natur. Kursen behandlar också kritiken mot mänskliga rättigheter, däribland utilitarism, rättspositivism och kulturrelativism. Kursen utgår från en västerländsk idétradition, men problematiserar samtidigt föreställningen om att det är från denna tradition som våra idéer om mänskliga rättigheter härstammar.
Efter kursen förväntas studenten:
- ha god inblick i den naturrättsliga förståelsen av mänskliga rättigheter
- kunna argumentera för och emot ett naturrättsligt synsätt på mänskliga rättigheter
- ha god kunskap om några centrala kritiska perspektiv mänskliga rättigheter som idé och fenomen
Halldenius, Lena, 2016. Mary Wollstonecraft, feminismen och frihetens förutsättningar. Stockholm: Thales. (222 s).
Locke, John, 2016. Andra avhandlingen om styrelseskicket. Göteborg: Daidalos (189 s).
Nickel, James W., 2007. Making Sense of Human Rights. 2 uppl. Oxford: Blackwell (267 s).
Artiklar och originaltexter, max 100 s.
Kurslitteraturen reviderades senast 23 april 2018
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Linde Lindkvist
Fil.dr, högskolelektor, biträdande rektor Avdelningen för Mänskliga rättigheter
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- PM
- Salstentamen
Grundläggande behörighet.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Fastställd av Kollegiet i Mänskliga rättigheter vid Enskilda Högskolan Stockholm den 11 december 2017