Kurs

Historical Theology with Church History

Kursen ger en översikt över kyrkohistorien, och studerar hur kyrkan formats genom samspelet mellan dogmatik, filosofi, kultur och kyrkliga praktiker. Sambandet mellan teologisk reflexion och konkret gestaltning belyses. I kursen introduceras den mångfald som kännetecknar kristendomen, både när det gäller traditioner inom de historiska kyrkorna och den nya tidens samfund.

Efter kursen förväntas studenten:

  • be familiar with the main features of the history of dogmatic theology and Christian philosophy
  • be familiar with how practice has related to theory in history
  • be able to argue source-critically and be familiar with basic historical methods
  • demonstrate knowledge of the history of Christianity, including the great church families

Irvin, Dale T. & Sunquist, Scott W., 2001. History of the World Christian Movement. Volume I: Earliest Christianity to 1453, Maryknoll, NY: Orbis Books (506pp).

Irvin, Dale T. & Sunquist, Scott W., 2012. History of the World Christian Movement. Volume II: Modern Christianity from 1454-1800, Maryknoll, NY: Orbis Books, pp. 1-164, 209-226, 263-395, 473-474 (315pp).

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Gabriel Bar-Sawme

Teol. dr, timlärare

Daniel Öhrvall

Doktorand, timlärare

daniel.ohrvall@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • Hemtentamen
  • PM
  • Salstentamen
  • Seminarier

Grundläggande behörighet.

Completion of a course requires a minimum of 80% attendance at lectures and 100% attendance at seminars/group work and other assignments. Absence beyond that can be compensated by supplementing assignment(s) if the instructor finds it possible. In case of an absence of 50% or more, the course is considered as interrupted, even if assignments have been completed.

If a student due to disability has a decision from the EHS on special pedagogical support, the examiner shall, if necessary, adapt the examination and conduct the examination in an alternative way.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 20 mars 2019.

Senast reviderad den 8 oktober 2019.