Kurs

Teologiska klassiker

I kursen får du möjlighet att fördjupa dig i några av de historiskt sett centrala verken inom den kristna teologin. Tankarna i dessa verk har format teologin och den teologiska forskningen genom tiden och påverkar det teologiska tänkandet även idag. Mötet med klassikerna ger såväl en ökad teologisk bildning som ett utvecklat eget teologiskt tänkande. Under kursens gång problematiseras klassikerbegreppet och frågan om olika angreppssätt för att möta och läsa teologiska klassiker diskuteras.

Efter kursen förväntas studenten:

  • visa fördjupad förtrogenhet med och utvecklat kritiskt förhållningssätt till klassiker för kristen teologi
  • analysera klassiker inom kristen teologi med en utvecklad hermeneutisk och historisk medvetenhet
  • visa förmåga att med hög grad av självständighet identifiera och analysera styrkor och svagheter i de valda teologiska verken, samt kunna redogöra för dragna slutsatser.

Augustinus, Aurelius (2003). Augustinus bekännelser. [2., rev. utg.] Skellefteå: Artos. S. 37-375 (338 sid.)

Julian av Norwich, 1991. Uppenbarelser av den gudomliga kärleken. Skellefteå: Artos. (158 s.)

Hampson, Daphne, & Ruether, Rosemary Radford. 1987. “Is There a Place for Feminists in a Christian Church?”. New Blackfriars, vol. 68, no. 801. S. 7–24. (18 sid.)

Harnack Adolf von, 1986. What Is Christianity?. Philadelphia: Fortress Press. (300 sid.)

Heffernan, Thomas J., 2012, The Passion of Perpetua and Felicity. Oxford: Oxford University Press. S. 125–135 (11 sid.). Tillgänglig digitalt via Canvas. alternativt Bengt Ellenberger. 2000.  ”Perpetuas och Felicitas’ martyrium”, i Samuel Rubenson (red.), Svenskt patristiskt bibliotek band II: Martyrer & Helgon, Asrtos: Skellefteå. S. 41–58. (17 sid.)

Irenaeus av Lyon, 2016. Mot heresierna. Skellefteå: Artos. (urval om 200 sid.)

Luther, Martin. 2017. Martin Luther med egna ord. Göran Agrell (övers.) Stockholm: Themis. S. 75–252 (175 sid.)

Nygren, Anders, 1947. Den kristna kärlekstanken genom tiderna: Eros och Agape. D. 1. 3. uppl. Stockholm: Svenska kyrkans diakonistyr. (220 sid.) alt. Nygren, Anders, 1982 [1953]. Agape and Eros: Part I, A study of the Christian idea of love. London: SPCK.

Bengt Ellenberger, ”Perpetuas och Felicitas’ martyrium”, i Samuel Rubenson (red.), Svenskt patristiskt bibliotek band II: Martyrer & Helgon, Skellefteå 2000, 41–58. (Tillhandahålls som pdf på Canvas)

Southard, M. Madeline, 1927. The Attitude of Jesus Toward Woman. New York: George H. Doran. http://catalog.hathitrust.org/api/volumes/oclc/1438202.html. (175 sid.)

Stott, John R. W., 1981. Kristendomens ABC. 2. uppl., Stockholm: EFS-förlag. (154 sid.) alt. Stott John, 2017. Basic Christianity. 3 uppl., Chicago: Wm. B. Eerdmans Publishing.

Wesley, John, 1766. A plain account of Christian perfection, as believed and taught by the Rev. Mr. John Wesley, from the year 1725, to the year 1765. Bristol: William Pine. (92 sid.)


Kurslitteraturen reviderades senast 10 april 2025.

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Kursansvarig

Joseph Sverker

Teol.dr, högskolelektor, ämnesföreträdare systematisk teologi

joseph.sverker@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • PM
  • Seminarier

Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp på fördjupningsnivå inom något av de ämnen som ingår i kursen, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 8 december 2022.