Kurs

Livslångt lärande i församlingen

Kursen ges som uppdragsutbildning i samarbete med stift inom Svenska kyrkan. För med information se Behörighetskrav nedan.

Kursen ger kunskaper och färdigheter i att analysera församlingen som kontext för livslångt lärande. Kursen utgår från ett helhetsperspektiv som inte begränsar lärande till specifika åldersgrupper eller undervisningssituationer, utan utforskar hur församlingen kan skapa utrymme för lärande i alla sina uttryck. Lärande ses som både individuellt och socialt, vilket gör att både den lärande individen och den lärande gemenskapen anses viktiga.

Kursen bygger på religionspedagogiska och teologiska perspektiv på lärande och undervisning. Genom situationsbaserad analys väljer studenter konkreta situationer från församlingslivet och analyserar dessa med hjälp av dessa teoretiska perspektiv. Kursen innehåller även litteraturstudier, kamratrespons och gruppdiskussioner för att stödja reflektion och fördjupad förståelse. Fokus ligger på att använda analytiska verktyg för att organisera och utveckla lärandet i församlingen, med praktiska exempel som stärker studentens förmåga att omsätta teori i praktiskt arbete.

Efter kursen förväntas studenten:

  • Självständigt analysera och tydliggöra konkreta lärandesituationer i en församling samt identifiera de olika typer av lärande som sker.
  • Beskriva och analysera centrala aspekter av lärandeteorier med relevans för livslångt och generationsöverskridande lärande på ett nyanserat sätt.
  • Självständigt och kritiskt analysera de underliggande teologiska och pedagogiska föreställningarna som påverkar olika läraktiviteter i församlingen.
  • Formulera och argumentera för lämpliga pedagogiska förhållningssätt och lärandeaktiviteter i relation till livslångt och generationsöverskridande lärande i församlingen.

Contemporary Theories of Learning: Learning Theorists… In Their Own Words. 2018. Red. Illeris, Knud. 2nd ed. Oxon: Routledge. (265 s)

Freire, Paulo, 2021. De förtrycktas pedagogik. Stockholm: Trinambai. (254 s)

Groome, Thomas H., 2015. Kommer det att finnas tro?: en ny vision för undervisning och växande tro. Religionspedagogiskt idéforum, Växjö. (350 s i urval)

Hallonsten, Simon, 2024. “Online Small Groups as a Site of Teaching”. EHS. (280 s)

Ideström, Jonas, 2021. Ikoniska kartor: Att göra teologi i kyrkans vardag. Stockholm: Verbum, 2021. (187 s)

Kompendium med artiklar (500 s)

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Kursansvarig

Jonas Ideström

Prefekt Avdelningen för religionsvetenskap och teologi, professor, präst

jonas.idestrom@ehs.se

Simon Hallonsten

Teol. dr, lektor

simon.hallonsten@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • PM

Kursen ges som uppdragsutbildning för följande stift inom Svenska kyrkan: Göteborgs, Härnösands, Linköpings, Lunds, Skara, Strängnäs, Uppsala och Växjö stift.

För att delta i kursen krävs att du ansöker via ett av de deltagande stiften. Observera att stiften kan ha egna behörighetskrav. Kontakta ditt aktuella stift för information om vad som gäller just där.

Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp praktisk teologi på fördjupningsnivå. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 20 januari 2023.

Senast reviderad den 21 november 2024.