Kurs

Asyl- och flyktingrätt

Rätten till asyl är en av de mer politiskt laddade rättigheterna i en global och rörlig värld. I den här kursen studerar vi asylrätten ur ett juridiskt, politiskt, historiskt och filosofiskt perspektiv. Kursen behandlar orsaker till samtida migrations- och flyktingströmmar, exempelvis krig, ekonomisk och social osäkerhet, samt klimatförändringar. Kursen behandlar också det rättsliga skyddet för rätten till asyl. Hur ser svensk och europeisk migrations- och flyktingpolitik ut? Vilka principer vilar den på? Vem har rätt till asyl idag och i framtiden? Vad innebär begreppet mänskliga rättigheter i mötet med människor som sett sig tvungna att lämna sitt hemland? Vi behandlar internationell, europeisk och svensk lagstiftning och praxis på området.

Efter kursen förväntas studenten kunna visa fördjupad och breddad förståelse, utökade och befästa färdigheter och ett nyanserat förhållningssätt för ämnet mänskliga rättigheter i förhållande till tidigare terminer genom att:

  • kunna redogöra för grunderna i den svenska och internationella migrationsrätten, särskilt avseende asyl- och flyktingskap
  • kunna urskilja och förklara kriterierna för flyktingskap och uppehållstillstånd på andra grunder i svensk lagstiftning samt analysera dem i relation till europeisk och internationell rätt.
  • kunna självständigt kunna reflektera kring Sveriges och EU:s asyl- och migrationspolitik i relation till mänskliga rättigheter och kritiska perspektiv som berörs i kurslitteraturen

Achiume, E. Tendayi, 2019. Migration as Decolonization. I: Stanford Law Review 1509.  (63 s)

Aldestam, Mona & Thorburn Stern, Rebecca, 2024. Migrationsrätt. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur (ca 230 s.)

Beier, Anna-Pia, 2023. Kvinnor i asylprocess – vikten av ett genusperspektiv, Stockholm: Asylrättscentrum. Tillgänglig via länk: https://sweref.org/wp-content/uploads/2023/03/kvinnor-i-asylprocess.pdf (ca 30 s.)

Burson, Bruce & Cantor, David James (red.), 2016. Human rights and the refugee definition: comparative legal practice and theory, Martinus Nijhoff Publishers, Leiden. (ca 50 s) TIllgänglig som e-bok via EHS bibliotek.

Gröndahl, Aino, 2021. ”Sveket mot hbtqi-flyktingarna: När alla svar kan vara fel.”, s. 77-92 i Torun Elsrud, Sabine Gruber & Anna Lundberg (red.), Rättssäkerheten och solidariteten – vad hände? en antologi om mottagande av människor på flykt. Linköping: Linköping University Electronic Press. ( 15 s) Tillgänglig via länk: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-175736

Sandelind, Clara. 2022. En god flyktingpolitik. Göteborg: Daidalos (210 s.)

Scott, Matthew. 2016. Finding Agency in Adversity: Applying the Refugee Convention in the Context of Disasters and Climate Change. Refugee Survey Quarterly 2016 35, 26–57 (29 s)

UN High Commissioner for Refugees (UNHCR), Handbook on Procedures and Criteria for Determining Refugee Status and Guidelines on International Protection Under the 1951 Convention and the 1967 Protocol Relating to the Status of Refugees, April 2019, HCR/1P/4/ENG/REV. 4. (38 s.) Tillgänglig på Internet: https://www.refworld.org/docid/5cb474b27.html

Artiklar och rättsfall tillkommer (max 200 s)


Kurslitteraturen reviderades senast 28 april 2025.

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Kursansvarig

Maria Bexelius

Doktorand, adjunkt

maria.bexelius@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • PM
  • Salstentamen

Grundläggande behörighet.
Mänskliga rättigheter 45 hp eller motsvarande.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.

Fastställd av Kollegiet i Mänskliga rättigheter vid Enskilda Högskolan Stockholm den 26 oktober 2015.

Senast reviderad den 3 mars 2025.