Kurs

Teori och metod inom systematisk teologi och etik

Vad betyder det att tillämpa systematiska och teologiskt etiska teorier och metoder? Ett utmärkande förhållningssätt är att tillämpa filosofiska perspektiv på ett material utifrån kunskapsteorier. Frågeställningarna är inte konfessionellt beroende men formar ämnet. I denna kurs tillämpas teorier inom ämnet såsom politisk teori, feministisk teori och maktanalys samt metoder såsom argumentationsanalys och textkritiska metoder.

Efter kursen förväntas studenten:

  • visa fördjupad kunskap om olika teorier och kunskapssyner i systematisk teologi och etik
  • visa förmåga att självständigt tillämpa teorier och metoder i förhållande till kursens material och egna formulerade forskningsfrågor
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt kunna redogöra för och diskutera slutsatser av egna och andras genomförda textanalyser.

Anizor, Uche, 2018. How to Read Theology. Engaging Doctrine Critically and Charitably. Michigan: Grand Rapids (182 s).

Boréus, Kristina (et. al.), 2018. Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur (441 s).

Marion Grau & Jason Wyman, 2020. What Is Constructive Theology?: Histories, Methodologies, and Perspectives. Edinburgh: T & T Clark. (248 s)

Holmgren Caicedo, Mikael, 2021. Läsa och skriva: (och) den akademiska texten. Lund: Studentlitteratur (150 s).

Kotsko, Adam, 2021. What is Theology? Christian Thought and Contemporary Life. Fordham University Press (192 s).

Kristensson Uggla, Bengt, 2019. En strävan efter sanning. Vetenskapens teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (424 s).

Stenmark, Mikael et al, 2018. Filosofiska metoder i praktiken. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis (i urval ca 50 s). pdf: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1183193/FULLTEXT01.pdf

Tyson, Louis, 2015. Critical theory today: A user-friendly guide. New York: Routledge (i urval ca 50 s).

Fritt val av metodbok i samråd med läraren (200 s).

Artiklar i urval (100 s).


Kurslitteraturen reviderades senast 13 mars 2023.

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Kursansvarig

Ida Simonsson

vik lektor

ida.simonsson@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • PM
  • Seminarier

Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp systematisk teologi på fördjupningsnivå, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 8 december 2022.