Kurs

Rättvisa som grund för mänskliga rättigheter

En central frågeställning inom mänskliga rättigheter är på vilken filosofisk grund rättigheter ska bedömas. Rättvisa är en princip som är genomgående inom bland annat liberalism, feminism, ekologiska och postkoloniala idébildningar. I denna kurs fördjupas olika synsätt på begreppet rättvisa i förhållande till mänskliga rättigheter och där olika kontexter kan påverka uppfattningarna om såväl rättigheter som rättvisa samt förhållandet till demokrati utifrån ett rättviseperspektiv.

Efter kursen förväntas studenten självständigt visa fördjupad och breddad förståelse, samt hög grad av medvetenhet och självständighet i färdighetsförmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt genom att:

  • kunna redogöra för och kritiskt jämföra olika teorier om rättvisa
  • kunna på ett fördjupat sätt analysera rättvisa i förhållande till specifika rättigheter
  • kunna självständigt formulera ett rättviseproblem och analysera hur detta påverkar mänskliga rättigheter

Reservation för revidering av litteraturen.

Böcker

Collste, Göran, 2015. Historisk rättvisa. Gottgörelse i en postkolonial tid. Göteborg: Daidalos. (231 s.)

Falk, Richard, 2000. Human Rights Horizons: The Pursuit of Justice in a Globalizing World. New York: Routledge. (270 s)

Fraser, Nancy, 2011. Rättvisans mått : texter om omfördelning, erkännande och representation i en globaliserad värld. Atlas. (136 s)

Rawls, J. (1999). En teori om rättvisa. Daidalos. (569 s.)

Young, Iris Marion, 2013. Responsibility for Justice. Oxford: Oxford University Press. (193 s)

Artiklar

Moyn, Samuel. “Do Human Rights Increase Economic Inequality?” The Chronicle of Higher Education, 26 maj 2015. https://www.chronicle.com/article/do-human-rights-increase/230297/

Artiklar om 100 sidor tillkommer


Kurslitteraturen reviderades senast 18 juni 2024.

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Kursansvarig

Emma Sundkvist

PhD, lektor

emma.sundkvist@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • Hemtentamen
  • PM
  • Seminarier

Grundläggande behörighet.
Mänskliga rättigheter 105 hp eller motsvarande.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.

Fastställd av Kollegiet i Mänskliga rättigheter vid Enskilda Högskolan Stockholm den 12 december 2016.

Senast reviderad den 18 juni 2024.