Kurs
Metod, mänskliga rättigheter, kandidatnivå
Detta är en kurs i vetenskaplig metod anpassad för att behandla problem inom studiet av mänskliga rättigheter. Kursen kommer att presentera olika metoder, inklusive kvalitativ och kvantitativ metod, samt vetenskapsteorier. Olika infallsvinklar till mänskliga rättigheter som ämne lyfts fram, till exempel juridik, samhällsvetenskap och filosofi. Övningar där studenten tydligt får koppla dessa metoder till det egna uppsatsämnet kommer att ges.
Efter kursen förväntas studenten självständigt visa fördjupad och breddad förståelse, samt hög grad av medvetenhet och självständighet i färdighetsförmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt genom att:
- kunna beskriva och motivera relevans av olika slags forskningsdesign
- kunna identifiera och artikulera metodologiska och teoretiska och problem
- kunna formulera och avgränsa ett forskningsproblem och relaterad forskningsfråga
- kunna använda relevant vetenskaplig terminologi samt behärska grundläggande akribikrav
Reservation för revidering av litteraturen.
Boréus, Kristina & Bergström, Göran. Red (2018). Textens mening och makt: Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys Lund: Studentlitteratur (440 s).
McConnell, Lee & Smith, Rhona red., 2018. Research Methods in Human Rights. Oxford: Routledge (170 s)
Walliman, Nicholas (2011). Research methods: The basics. London: Routledge (190 sid). ISBN: 0-203-83607-3
Sandgren, Claes, 2015. Rättsvetenskap för uppsatsförfattare: ämne, material, metod och
argumentation. Stockholm: Norstedts juridik (130 s)
Artiklar kan tillkomma
Kurslitteraturen reviderades senast 18 juni 2024.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- Hemtentamen
Grundläggande behörighet.
Mänskliga rättigheter 105 hp.
- För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
- Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
- Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.
Fastställd av Kollegiet i Mänskliga rättigheter vid Enskilda Högskolan Stockholm den 27 april 2020.
Senast reviderad den 18 juni 2024.