Kurs

Evangelisation och mission

Evangelisation och mission är centrala delar av kyrkans identitet, men förstås och tolkas olika utifrån såväl historiska som ekumeniska perspektiv. Kursen syftar till att utveckla teologisk kunskap och pastorala färdigheter i relation till evangelisation och mission, med betoning på lokala såväl som globala perspektiv. I kursen möter studenten missionsteologiska teorier och studerar lokala och nationella praktiker.

Efter kursen förväntas studenten:

  • kunna översiktligt redogöra för historisk och nutida teologisk diskussion om kyrkans mission och evangelisation
  • självständigt kunna beskriva och analysera en konkret kontext för lokalt evangelisations- och missionsarbete
  • visa fördjupad förmåga att beskriva, jämföra och analysera några modeller/strategier för kyrkans evangelisation och mission i en konkret kontext.

Bosch, David, 1991. Transforming Mission: Paradigm Shifts in Theology of Mission. Maryknoll: Orbis books, 1991. (Cirka 300 sidor i urval).

Eckerdal, Jan, 2017. Kyrka i mission. Att gestalt kristen tro i en efterkristen tid. Stockholm: Verbum. (170 s.)

Mats Aldén (red.), 2021. En kyrka driven av mission: präst och diakonmötesavhandling för Lunds stift 2022. Arcus förslag. (300 s)

Kurlberg, Jonas & Peter M. Phillips (red.), 2020. Missio Dei in a digital age. London: SCM Press. Publicerad: London : SCM Press, 2020. (274 s)

Melin, Jonas et al, 2020. Vi planterar nya församlingar: 12 berättelser från hela Sverige. Falun: Scandbook, 2020. (238 s.)

Dessutom väljs ett litteraturspår för 400-nivå

Inriktning evangelisation/mission i utlandet (välj minst tre av följande titlar)

Björk, Gustaf, 2014. Förändring av missionssynen? Perspektiv på Svenska kyrkans mission 1945-2000 speglad genom ledning och missionärer.

Claesson, AnnaMaria, 2001. Kinesernas vänner: en analys av missionens berättelse som ideologi och utopi.

Janzon, Göran, 2008. ”Den andra omvändelsen”: från svensk mission till afrikanska samfund på Örebromissionens arbetsfält i Centralafrika 1914-1962.

Sidenvall, Erik, 2009. The Making of Manhood among Swedish Missionaries in China and Mongolia, c 1890-c 1914.

Sundberg, Carl, 2021. Conversion and Contextual Conceptions of Christ: a missiological study among young converts in Brazzaville, Republic of Congo.

Åhman, Bertil, 2014. Daniel Ndoundou; Väckelseledare i den Evangeliska Kyrkan i Kongo.

Inriktning evangelisation/mission i Sverige (välj minst tre av följande titlar + en rapport)

Boij, Anita, 2002. Jorden är mörk och svart: vad som rör pastorer i Svenska Missionsförbundet när de ska predika om samhället.

Holmefur, Niklas, 2016. Den osynliga religionen: analys av policy för svensk utvecklingspolitik 2010-2014.

Josefsson, Ulrik & Wahlström, Magnus (red.), 2017. Teologi för hela skapelsen: en studie om teologiska grunder för engagemang i miljö och samhälle.

Moberg, Jessica, 2013. Pitey, Intimacy and Mobility: A Case Study of Charismatic Christianity in Present-day Stockholm.

Neve, Mattias, 2021. In Pursuit of Proximity: a missiological study of four “emerging church” communities in Sweden.

Rapporter

https://efk.se/download/18.45c4761c1877437d5871c77f/1683097740100/Rapport-Frikyrkan%20i%20orten-digital.pdf

https://www.myndighetensst.se/download/18.ce9bd811792c1017a479632/1624441119800/frikyrkoundersokningen-2021.pdf

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Daniel Strömner

Doktorand, pastor

daniel.stromner@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • PM
  • Seminarier

Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp på fördjupningsnivå inom något av de ämnen som ingår i kursen, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 22 maj 2024.