Kurs
Asyl- och flyktingrätt
Rätten till asyl är en av de mer politiskt laddade rättigheterna i en global och rörlig värld. I den här kursen studerar vi asylrätten ur ett juridiskt, politiskt, historiskt och filosofiskt perspektiv. Kursen behandlar orsaker till samtida migrations- och flyktingströmmar, exempelvis krig, ekonomisk och social osäkerhet, samt klimatförändringar. Kursen behandlar också det rättsliga skyddet för rätten till asyl. Hur ser svensk och europeisk migrations- och flyktingpolitik ut? Vilka principer vilar den på? Vem har rätt till asyl idag och i framtiden? Vad innebär begreppet mänskliga rättigheter i mötet med människor som sett sig tvungna att lämna sitt hemland? Vi behandlar internationell, europeisk och svensk lagstiftning och praxis på området.
Efter kursen förväntas studenten:
- kunna grunderna i rätten till asyl och relevanta konventioner
- ha god inblick i flyktingsituationen i världen och urskilja kriterierna för flyktingskap och uppehållstillstånd på annan grund
- ha kunskap om svensk rättspraxis i asylärenden
- självständigt kunna reflektera över Sveriges och EU:s asyl- och migrationspolitik i relation till mänskliga rättigheter
Achiume, E. Tendayi, 2019. Migration as Decolonization. I: Stanford Law Review 1509. (63 s)
Beier, Anna-Pia, 2023. Kvinnor i asylprocess – vikten av ett genusperspektiv, Stockholm: Asylrättscentrum. Tillgänglig via länk: https://sweref.org/wp-content/uploads/2023/03/kvinnor-i-asylprocess.pdf (ca 30 s.)
Burson, Bruce & Cantor, David James (red.), 2016. Human rights and the refugee definition: comparative legal practice and theory, Martinus Nijhoff Publishers, Leiden. (ca 110 s)
Gröndahl, Aino, 2021. ”Sveket mot hbtqi-flyktingarna: När alla svar kan vara fel.”, s. 77-92 i Torun Elsrud, Sabine Gruber & Anna Lundberg (red.), Rättssäkerheten och solidariteten – vad hände? en antologi om mottagande av människor på flykt. Linköping: Linköping University Electronic Press. ( 15 s) Tillgänglig via länk: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-175736
Lundberg, Anna & Lind, Jacob, 2015. Barn i migrationsprocessen. Malmö: IMER, Malmö University. (106 s) Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-144340
Sager, Maja, Holgersson, Helena & Öberg, Klara (red.), 2016. Irreguljär migration i Sverige: rättigheter, vardagserfarenheter, motstånd och statliga kategoriseringar. Göteborg: Daidalos. (ca 130 s)
Scott, Matthew. 2016. Finding Agency in Adversity: Applying the Refugee Convention in the Context of Disasters and Climate Change. Refugee Survey Quarterly 2016 35, 26–57 (29 s)
Seidlitz, Madelaine, 2022. Asylrätt: en praktisk introduktion, Tredje upplagan. Stockholm: Norstedts juridik. (145 s.)
Spång, Mikael, 2008. Svensk invandringspolitik i demokratiskt perspektiv. Malmö: IMER, Malmö University. (46 s) Tillgänglig på Internet: http://dspace.mah.se/handle/2043/6128
UN High Commissioner for Refugees (UNHCR), Handbook on Procedures and Criteria for Determining Refugee Status and Guidelines on International Protection Under the 1951 Convention and the 1967 Protocol Relating to the Status of Refugees, April 2019, HCR/1P/4/ENG/REV. 4. (122 s.)
Tillgänglig på Internet: https://www.refworld.org/docid/5cb474b27.html
Artiklar och rättsfall tillkommer (max 200 s)
Kurslitteraturen reviderades senast 24 april 2023.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- Hemtentamen
- PM
Grundläggande behörighet.
Mänskliga rättigheter 45 hp.
- För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
- Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
- Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.
Fastställd av Kollegiet i Mänskliga rättigheter vid Enskilda Högskolan Stockholm den 26 oktober 2015.
Senast reviderad den 20 januari 2020.