Kurs

Tro och totalitarism – kyrka i Nazi-Tyskland och Sovjetunionen

1900-talet bevittnade två av de mest förtryckande politiska systemen i den mänskliga historien: det nationalsocialistiska Tyskland och kommunistiska Sovjetunionen. Trots uppenbara skillnader är gemensamt för dem den centrala roll kyrkan spelade för samhället. Tyskland såväl som Sovjetunionen hade en historia av att identifiera sig som exemplariska kristna nationer. Hur förhöll sig då kyrkorna till ett totalitärt styre med massmördande system? Med hjälp av Hannah Arendts analys av totalitarism har denna kurs som syfte att studera kyrkors och kyrkoledares agerande under nazi-Tyskland samt Sovjetunionen fram till Stalins död.

Efter kursen förväntas studenten:

  • kunna redogöra för och visa fördjupad kunskap om kyrkoledares och kyrkors agerande i nazi-Tyskland samt Sovjetunionen
  • självständigt kunna analysera kyrkors och kyrkoledares förhållningssätt till olika totalitära regimer
  • visa fördjupad källkritisk förmåga i analys av primärtexter
  • uppvisa en fördjupad förståelse om totalitarismen som fenomen i det tidiga 1900-talet

Arborelius, Anders, 1983. Edith Stein: biografi – texter. Tågarp: Karmeliterna. (154 sid) samt urval ur Edith Steins brev i kompendium (50 sidor).

Arendt, Hanna, 2016. Totalitarismens ursprung. Göteborg: Daidalos. S. 63-198, 311-360, 405-598. (377 sid.)

Bodin, Per-Arne 1993. ”Ur djupen ropar jag”: kyrka och teologi i 1900-talets Ryssland. Svenska kyrkans forskningsråd, Uppsala. S. 41-69, 77-84, 95-113 (52 sid.) [Tillgänglig på kurshemsida med författarens tillstånd]

Dobson, Miriam och Ziemann, Benjamin (red.), 2009. Reading Primary Sources: The interpretation of texts from nineteenth- and twentieth-century history. London: Routledge. S. 21-36, 57-73, 175-191 (46 sid.)

Erickson, Robert P. och Heschel, Susannah (red.), 1999. Betrayal: German Churches and the Holocaust. Minneapolis: Fortress Press. (222 sid.)

Green, Clifford J. och DeJonge, Michael P. (red.), 2013. The Bonhoeffer Reader. Minneapolis: Fortress Press. S. 128-134, 370-392, 455-561, 594-630, 761-817 (225 sid.)

Kälvemark, Torsten, 2018. Katedralen som sprängdes: den ryska kyrkans martyrium 1918-1938. Skellefteå: Artos & Norma. (182 sid.)

Ryrie, Alec, 2017. Protestants: The Radicals Who Made the Modern World. London: William Collins. S. 265-290 (25 sid. e-bok)

Smolkin, Victoria, 2018. A Sacred Space Is Never Empty: A History of Soviet Atheism. Princeton: Princeton University Press. S. 1-83, 142-193, 228-246 (151 sid.)

Solzjenitsyn, Aleksandr, 2009. En dag i Ivan Denisovitj liv. Stockholm: Bonniers förlag. (ca. 85 sid)

Wurmbrand, Sabina, 1970. Mitt möte med kommunismen. Stockholm: Gummesson. (219 sid)/ 2013. The Pastor’s Wife. Bartlesville: VOM Books (7:e utg.) eller ngn tidigare utgåva
eller
Wurmbrand, Richard, 2005. Torterad för Kristi skull. Örebro: Evangeliipress. (122 sid)/2017. Tortured for Christ. 50th anniversary ed. Colorado Springs: David C. Cook. (eller ngn tidigare utgåva).

Kompendium ca. 50 sidor tillkommer

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Kursansvarig

Joseph Sverker

Teol.dr, högskolelektor, ämnesföreträdare systematisk teologi

joseph.sverker@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • Hemtentamen
  • PM
  • Seminarier

Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp kyrkohistoria på fördjupningsnivå, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller biträdande rektor.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 18 december 2019.

Senast reviderad den 18 mars 2022.