Kurs
Teologi- och kyrkohistoria. Distanskurs
Kursen ger en introduktion till systematisk teologi- och kyrkohistoria. I kursen studerar vi hur kyrkan och den kristna tron har formats av dogmatik, filosofi, kultur och kyrkliga praktiker. Vi ser tillsammans på utvecklingen av de kristna kyrkorna från Jesus fram till vår egen tid. Under kursens gång presenteras vidare ett antal nyckelpersoner med betydelse för kyrkans utveckling samt ett antal centrala teman inom den systematiska teologin. Samspelen mellan levd tro och teologisk reflexion belyses. I kursen introduceras den mångfald och de maktförhållanden som kännetecknar kristendomen, både när det gäller traditioner och tolkningar inom de historiska kyrkorna och den nya tidens samfund.
Efter kursen förväntas studenten:
- visa grundläggande kunskap om centrala epoker i kyrkans historia, dess mångfald och maktrelationer samt huvuddragen i den västerländska systematiska teologins historia och dess nära förhållande till filosofin
- visa fördjupad kunskap i utvalda delar av kyrkans historia och den systematiska teologins frågor
- känna till grundläggande historisk metod och kunna argumentera källkritiskt
- visa förmåga att kritisk och konstruktivt kunna diskutera olika systematisk teologiska teman som berörs i teologihistorien.
2022-02-17
Noll, Mark, 2012. Turning Points: Decisive Moments in the History of Christianity. 3 ed. Grand Rapids: Baker Academic. S. 1-328. (328 s.)
Nordin, Svante, 2017. Filosofins historia: det västerländska förnuftets äventyr från Thales till postmodernismen. Fjärde upplagan. Lund: Studentlitteratur. S. 69–81, 87–108, 121–122, 149–202, 211, 229–232, 251–256, 263–297, 326–338, 381–384, 398–411, 425–428, 440–444, 463–470, 473–475, 511–512, 521–523, 537–548, 586–590. (210 s.)
McGrath, Alister E. 2017. Christian Theology: An Introduction. 6. ed. West Sussex: Wiley. S. 1-103, 152-171, 246-279, 299-404 (263 s.)
Moore, Rebecca. (2015). Women in Christian Traditions. New York: New York University Press. S. 1–18, 27–66, 87–128, 153–156. (104 s.)
McGrath, Alister E., 2016. The Christian Theology Reader, New York: John Wiley & Sons., I urval om 100-150 sidor
Kompendium med källtexter, 50 s.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Kursansvarig
Joseph Sverker
Teol.dr, högskolelektor, ämnesföreträdare systematisk teologi
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- Hemtentamen
- PM
- Seminarier
Grundläggande behörighet.
- För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
- Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
- Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 22 februari 2017.
Senast reviderad den 17 februari 2022.