Kurs

Queerteologi

Kursen ger en introduktion till queerteori och en fördjupning inom queer teologi. Kursen presenterar utvecklingen av queerteologin sedan 1970-talet och olika riktningar inom samtidens queerteologier. Kursen behandlar även queera bibeltolkningar och gör nedslag i queer teologisk tänkande av icke-vita personer. I kursen diskuteras and analyseras således kopplingar mellan teologi, makt, sex, kön, rasifiering, kropp, emancipation, motstånd och befrielse.

Efter kursen förväntas studenten:

  • visa fördjupad kunskap om queerteori och dess förhållande till queerteologi
  • visa fördjupad kunskap om olika queerteologiska perspektiv i samtida teologi
  • visa utvecklad förtrogenhet med olika metoder inom queerteologi och queer bibeltolkning samt ha förmåga att kritiskt och kreativt använda dessa metoder i egna queerteologiska tolkningar
  • kunna självständigt och med teoretisk medvetenhet argumentera för en viss ståndpunkt i olika delproblem inom kursens område, både muntligt och skriftligt.

Althaus-Reid, Marcella, 2000. Indecent Theology: Theological perversions in Sex, Gender and Politics. New York: Routledge. (200 s.)

Goto, Courtney T. 2020. The ubiquity of ignorance: a practical theological challenge of our time. I: Practical Theology 13. S.138-149. (12 s.)

Lee, Boyung. 2021. Trauma-Informed Pedagogy for Gender, Sexuality and Wholeness. I: Religious Education 116. S. 190-194. (5 s.)

 

Av följande titlar läser studenter tre:

Bray, Karen, 2020. Grave Attending: A Political Theology for the Unredeemed. Fordham University Press. (272 s.)

Cheng, Patrick, 2012. From Sin to Amazing Grace: Discovering the Queer Christ. New York, New York: Seabury Books. (192 s.)

Tonstad, Linn Marie, 2016. God and Difference: the Trinity, Sexuality, and the Transformation of Finitude. New York: Routledge. (312 s.)

Wigg-Stevenson, Natalie, 2021. Transgressive Devotion: Theology as Performance Art. London: SCM Press. (224 s.)

 

Kompendium med queerteoretiska texter (136 s)

Foucault, Michel, 1990. The History of Sexuality: Vol. 1, An Introduction. Harmondsworth: Penguin. S. 17–73. (57 s.)

Butler, Judith, 1988. Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. I: Theatre Journal 40. S. 519-531. (13 s.)

Sedgwick, Eve Kosofsky, 1995. Epistemology of the Closet. London: Penguin. S. 67-90. (23 s.)

Jagose, Annamarie, 1996. Queer Theory: An Introduction. New York: New York Univ. Press. S. 1-6, 72-100. (34 s.)

Stryker, Susan, 2006. My Words to Victor Frankenstein above the Village of Chamounix: Performing Transgender Rage. I: Stryker, Susan & Whittle, Stephen (red.), The Transgender Studies Reader. London: Routledge. S. 244–256. (13 s.)

 

Kompendium om queerteologisk bibeltolkning (188 s)

Cheng, Patrick, 2002. Multiplicity and Judges 19: Constructing a Queer Asian Pacific American Biblical Hermeneutic. I: Semeia 90-91. S. 119–133. (15 s.)

Clifford, John, 2009. God’s New Frock. I: Isherwood, Lisa & Althaus-Reid, Marcella (red.), Trans/formations. London: SCM Press. S. 168–201. (34 s.)

Greenough, Chris, 2020. Queer Theologies: The Basics. Abingdon, Oxon; New York: Routledge. S. 95–125. (31 s.)

Guest, Deryn, 2016..“Troubling the Waters: ס ו ה ח , Transgender, and Reading Genesis Backwards. I: Hornsby, Teresa J. & Guest, Deryn (red.), Transgender, Intersex and Biblical Interpretation. Atlanta: Society of Biblical Literature. S. 21-44. (24 s.)

Huffer, Lynn, 2013. What if Sarah and Hagar were Lovers. I:  Huffer, Lynne (red.), Are the Lips a Grave?: A Queer Feminist on the Ethics of Sex.New York: Columbia University Press. S. 142–160. (19 s.)

Lim, Leng Leroy, 2002. ‘The Bible Tells Me to Hate Myself’: The Crisis in Asian American Spiritual Leadership. I: Semeia 90/91. S. 315-322. (8 s.)

Trible, Phyllis, 1978. God and the Rhetoric of Sexuality. Philadelphia: Fortress Press. S. 1–56. (57 s.)

 

Queerteoretiska och queerteologiska artiklar på canvas (ca. 120 s)

Cohen, Cathy J., 1997. Punks, Bulldaggers, and Welfare Queens: The Radical Potential of Queer Politics? I: GLQ 3, S. 437–85. (49 s.)

Halperin, David M., 2003. The Normalization of Queer Theory. I: Journal of Homosexuality 45, S. 339–43. (5 s.)

Aktuella artiklar (ca. 65 s)

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Simon Hallonsten

Teol. dr, lektor

simon.hallonsten@ehs.se

Ida Simonsson

vik lektor

ida.simonsson@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • PM
  • Seminarier

Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp systematisk teologi på fördjupningsnivå, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 17 februari 2022.