Kurs

Moralisk sanning

Observera att denna kurs har ställts in.

Kursen behandlar en av etikens centrala frågor: den moraliska sanningens innebörd och karaktär. Olika former av etisk universalism och relativism granskas i relation till den moraliska diskursens sanningsanspråk. Särskild hänsyn tas till insikter om den moraliska normativitetens särart som aktualiseras inom ramen för teoribildningar som problematiserar den kristna etikens universalistiska anspråk.

Efter kursen förväntas studenten:

  • ha en god överblick och fördjupad kunskap om moralfilosofiska och moralteologiska problem som gäller sanningsbegreppet inom etiken
  • kritiskt analysera skilda utformningar av universalistiska och icke-universalistiska etiska teorier samt självständigt reflektera över det bidrag som den kristna etiken kan ge till diskussionen om moralisk sanning
  • argumentera kring olika ställningstaganden i fråga om etikens sanningsanspråk
  • med säkerhet orientera sig i de metoder som användas i kunskapsteoretiska diskurser inom etiken samt relatera olika förståelser av etikens sanningsanspråk till de sociala, kulturella och politiska utmaningar som möter i vår tid

Levi, Primo, 2013. Tre böcker: Är detta en människa /Fristen /De förlorade och de räddade: Är detta en människa?; Fristen. Stockholm: Bonniers. S. 10–244 (234 s.). Boken Är detta en människa. Kan även läsas i annan utgåva.

Rachels, James och Rachels, Stuart, 2015. Rätt och fel. Introduktion till moralfilosofin. Stockholm: Studentlitteratur (230 s)

Wilkens, Steve, 2017. Christian Ethics: Four Views. Westmont: InterVarsity Press (220 s)

Välj två av följande:

Arendt, Hannah, 2008. Om våld. Göteborg: Daidalos (104 s.). Vilken utgåva som helst kan användas.

Fogelklou, Emilia, 1958. Form och strålning. Stockholm: Bonnier. (246 s.).

Kant. Immanuel, 1997. Grundläggning av sedernas metafysik. Göteborg: Daidalos (94 s). Vilken utgåva som helst kan användas.

Kierkegaard, Sören, 2002. Antingen-eller. Ett livsfragment, D. 1. Nimrod (Förord, plus del 1-3, ca 100 s). Vilken utgåva som helst kan användas.

Artiklar tillkommer om ca 100 s.


Kurslitteraturen reviderades senast 18 mars 2022.

Kursansvarig

Susanne Wigorts Yngvesson

Professor

susanne.wigorts.yngvesson@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • PM

Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp systematisk teologi på fördjupningsnivå, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 14 september 2010.

Senast reviderad den 22 februari 2017.