Kurs

Funktionshinder och mänskliga rättigheter

FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning är den senaste av de idag centrala MR-konventionerna. Kursen behandlar hur synen på och rättigheter för personer med funktionsnedsättning har utvecklats och utformats i Sverige och andra länder. Den introducerar relevant lagstiftning, politik och forskning samt lyfter fram kritiska perspektiv inom ramen för en diskussion om funktionshinder och rättighetslagstiftningens möjligheter och utmaningar.

Efter kursen förväntas studenten:

  • ha goda kunskaper om FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och därmed relevanta MR-instrument
  • ha goda kunskaper om hur rättigheter för personer med funktionsnedsättning utvecklats och utformats i Sverige och internationellt
  • ha tillräckliga kunskaper för att kritiskt reflektera kring situationen för personer med funktionsnedsättning i Sverige och internationellt utifrån relevanta MR-instrument och teoretiska perspektiv.

Reservation för revidering av litteraturen.

Degener, Theresia & Begg Andrew, 2017. From Invisible Citizens to Agents of Change: A Short History of the Struggle for the Recognition of the Rights of Persons with Disabilities at the United Nations. I: Valentina Della Fina, Rachele Cera & Giuseppe Palmisano (red.). The United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities A Commentary. Cham: Springer International Publishing. (39 s)  . 

Degener, Theresia, 2017. A New Human Rights Model of Disability. I: Valentina Della Fina, Rachele Cera & Giuseppe Palmisano (red.). The United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities A Commentary. Cham: Springer International Publishing. (18 s) . 

De Beco, Gauthier, 2017. Protecting the Invisible: An Intersectional Approach to International Human Rights Law. Human Rights Law Review Vol. 17. S. 633–663 (31 s.)

Favalli, Silvia, 2018. The United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities in the Case Law of the European Court of Human Rights and in the Council of Europe Disability Strategy 2017–2023: ‘from Zero to Hero’. Human Rights Law Review Vol. 18. S. 517–538 (21 s.)

Ferri, D., 2018. Reasonable accommodation as a gateway to the equal enjoyment of human rights: from New York to Strasbourg. Social Inclusion Vol. 6 (1). S. 40-50. (11 s.)  

Meekosha, Helen & Soldatic, 2011. Human Rights and the Global South: the case of disability. Third World Quarterly Vol. 32. S. 1383-1397. (14 s)

Meekosha, Helen, 2011.Decolonising disability: thinking and acting globally. Disability & Society Vol. 26 (6). S. 667-679. (12 s.) 

Lindqvist, Rafael, 2017. Funktionshindrade i välfärdssamhället. Fjärde upplagan. Malmö: Gleerups. (170 s)

Bantekas, Ilias, Stein, Michael Ashley & Anastasiou, Dēmētrēs (red.), 2018. The UN convention on the rights of persons with disabilities: a commentary. New York, NY: Oxford University Press. (ca 300 s) 

Chöler, Maria, Erdtman, Emil & Linder, Ola, 2018. Motverka funktionsdiskriminering och förändra samhället – med lagen som verktyg: handbok i diskrimineringsrätt och praktisk process för strategiskt förändringsarbete. Farsta: Stiftelsen Independent Living Institute. Tillgänglig via internet

Artiklar och rättsfall tillkommer


Kurslitteraturen reviderades senast 3 maj 2021.

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Kursansvarig

Maria Bexelius

Doktorand, adjunkt

maria.bexelius@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • Hemtentamen
  • PM

Grundläggande behörighet.

  • För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
  • Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
  • Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller prefekt.

Fastställd av Kollegiet i Mänskliga rättigheter vid Enskilda Högskolan Stockholm den 26 oktober 2015.

Senast reviderad den 10 december 2018.