Kurs
Tillämpad ecklesiologi och församlingssociologi
I kursen får studenten studera och reflektera kring församlingens identitet och kallelse samt det pastorala uppdraget. Kursen presenterar ett församlingssociologiskt och ecklesiologiskt perspektiv som relateras till församlingens samhälleliga lokalisering utifrån tre teman: ledarskap, församling och mångfald. I kursen behandlas särskilt begravningsgudstjänsten, vigselgudstjänsten och dopgudstjänsten, samt de pastorala frågor och uppdrag som relaterar till detta. I övningar och teologisk reflektion integreras liturgik, homiletik, hymnologi och pastoralteologi.
Efter kursen förväntas studenten:
- visa förmåga till en kritisk församlings- och omvärldsanalys med särskilt fokus på gudstjänst, vardagsverksamhet och ledarskap i församlingen
- kunna i planering och genomförande av olika kyrkliga handlingarna göra teologiska och etiska bedömningar av innehåll, sammanhang och gestaltning
- ha insikt om sitt behov av och ta ansvar för fortsatt kunskapsinhämtning som ledare
Reservation för revidering av litteraturen.
Björkman, Gustaf (red.), 2014. Herde: Identitet och spiritualitet för pastoralt ledarskap. Tro & Liv skriftserie, 2. Örebro: Marcus förlag. S. 109–156, 157–178. (70 s)
Boström, Tomas, 2015. A Capella: Om varför vi sjunger som vi sjunger. I: Jonsson, Åke (utg.) Motstånd och förvandling: Gudstjänst på självförverkligandets marknad. Tro & Liv skriftserie, 3. Örebro: Marcus förlag. S. 79–90.
Carroll, Jackson W., 2011. As one with authority: reflective leadership in ministry. Cascade Books. (221 s)
Halldorf, Joel, et al. (red.), 2015. Söndag: Gudstjänst i en ny tid. Örebro: Libris. (295 s)
Fahlgren, Sune, 2015. Vatten är tjockare än blod: En baptistisk kulturhistoria. Studiea Theologica Holmiensia, 23. Stockholm: Teologiska högskolan Stockholm. S. 111–194 (teologi för pastoralt ledarskap), 281–330 (sånggrupper), 331–348 (doppraxis) (152 s)
Garces-Foley, Kathleen, 2007. Crossing the Ethnic Divide: The Multiethnic Church on a Mission. Oxford/New York: Oxford University Press. (178 s)
Selander, Ingrid, 2008. När tron blir sång: om psalm i text och ton. Skellefteå: Artos. S.13-114, 153-170, 201-232, 249-270. (170 s)
Kyrkohandbok för Equmeniakyrkan, 2016. Stockholm: Verbum.
Kurslitteraturen reviderades senast 3 maj 2016.
Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.
Betyg
A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = OtillräckligExaminationsformer
- PM
- Seminarier
Grundläggande behörighet.
Kurser i teologi 120 hp inklusive Religionspedagogik och själavård 15 hp eller efter särskild prövning.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 17 december 2013.
Senast reviderad den 22 februari 2017.