Kurs

Biologi, evolution och teologi

Kursen behandlar relationen mellan teologi, biologi, och evolution. Begreppet ”naturlig teologi” diskuteras. Relationen mellan teologiska skapelseberättelser och evolutionsbiologi diskuteras. De teologiska och etiska frågor som biologisk och evolutionär forskning väcker, såsom till exempel frågan om människans relation till skapelsen och frågor om människors relation till varandra (till exempel makthierarkier) i ljuset av evolutionär forskning, behandlas. Möjligheter och begränsningar i naturvetenskapliga teorier, metoder och sanningsbegrepp problematiseras. I viss mån kommer även relaterade frågor om relationen mellan kosmologi, fysik och teologi att beröras.

Efter kursen förväntas studenten:

  • kunna redogöra för olika sätt att förstå relationen mellan teologi, etik, biologi och evolution
  • visa en grundläggande förståelse för vetenskapsteoretiska diskussioner om teori, metod och sanning
  • demonstrera färdighet att diskutera och värdera olika delproblem inom kursens område, både muntligt och skriftligt

Reservation för revidering av litteraturen.

Bråkenhielm, Carl-Reinhold och Fagerström, Torbjörn, 2005. Gud & Darwin – känner de varandra?: ett bioteologiskt samtal. 2 uppl. Stockholm: Verbum (232 s).

Conway Morris, Simon 2003. Life’s Solution: Inevitable humans in a lonely universe. Camebridge: Cambridge University Press. (464 s).

Polkinghorne, John, 1998. Science and Theology. London: SPCK (144 s.)

Artiklar, ca 100 sidor.

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Betyg

U = Underkänd, G = Godkänd, VG = Väl godkänd

Examinationsformer

  • Hemtentamen
  • PM
  • Seminarier

Grundläggande behörighet.

Vid Teologiska högskolan Stockholm tillämpas obligatorisk närvaro.
Undervisningen i kursen kommer att ligga koncentrerad till två tillfällen om vardera två dagar i veckorna 38 och 50 hösten 2016.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 15 december 2015.