- Detta evenemang har redan ägt rum.
Disputation – Lisa Plantin

Lisa Plantin försvarar sin avhandling Birth Metaphors in the Book of Job: A Blending Theory Analysis
6 december 2024, kl 13:00, Enskilda Högskolan Stockholm
Disputationen kommer att äga rum på engelska.
Opponent: Paul K.-K. Cho, Professor, Hebrew Bible, Wesley Theological Seminary
Betygsnämnd: Susanne Wigorts Yngvesson, professor i etik, Lena-Sofia Tiemeyer, professor i bibelvetenskap, Mikael Larsson, docent i bibelvetenskap
Disputationens ordförande: Åke Viberg, docent i bibelvetenskap
Bitr. handledare: Josef Forsling, teol. dr i bibelvetenskap
Länk till avhandlingen i DiVA: https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ths:diva-2586
This dissertation offers a detailed analysis of birth metaphors in Job 1, 3, 10, 38, and 39 by using blending theory, supplemented by conceptual metaphor theory. It explores both metaphors that describe birth and those that use birth as a metaphor for other concepts, such as creation and death. It also concerns related concepts such as fetal formation, womb, and stillbirth. The metaphors are studied in their cultural and literary contexts, as well as how they are grounded in embodied experiences of birth.
Blending theory explains various cognitive processes and can analyze both conventional metaphors and new, complex ones. It explains the debated expression of death as a return to the womb in Job 1:21, based on a cognitive process where something is understood through negated features of its antonym. A detailed mapping of the metaphors in Job 3 reveals, contrary to the dominant interpretation, that Job does not wish to curse all of creation but only the day he was born. Furthermore, it shows that the womb is blended with the grave and Sheol, but without projecting any positive associations of the womb to the realm of death. This study examines how conventional metaphors are replaced by new ones and demonstrates how the birth metaphors in Job 38–39 challenge the traditional combat motif, where God is seen as combating the sea and wild chaotic forces. The portrayal of God as a midwife includes an act of breaking the limit to the sea, which contradicts the combat motif. Rather than dominating creation, God is depicted as a midwife and a parent who is close to it, providing all wild creatures with food and freedom.
Overall, the study underscores the central position of birth metaphors in these key chapters of Job. A close analysis of the metaphors contributes to the interpretation of the biblical text, from the understanding of specific Hebrew words to how innovative metaphors challenge both the beliefs of their time and current interpretations
Några frågor till Lisa Plantin om hennes avhandling:
- Varför valde du att forska på Jobs bok?
För att Jobs bok brottas med frågan om vad vi gör när våra gudsbilder och teologier inte längre överensstämmer med vår livserfarenhet. Den utmanar oss att söka efter gudsbilder som kan härbärgera livets osäkerhet och skapelsens mångfald. - Och varför födelsemetaforer?
Därför att de ofta har förbisetts och missförståtts i tidigare forskning, trots att de spelar en central roll i Jobs bok. Födelsemetaforer är kraftfulla: de kan gestalta skapelse och kris, död och befrielse. - Vad har förvånat dig mest?
Att livmodern ofta används i bilder som snarare speglar död och kris än liv - Vad i din forskning är du är mest stolt över?
Generellt att jag, med hjälp av blendingteori, har lyft fram textnära betydelser av födelsemetaforerna. Jag har lyckats förklara vissa bibelverser som tidigare uppfattats som svårbegripliga, men som speglar samtida föreställningar om förlossning. Det roligaste har varit att analysera Guds första tal, där födelsemetaforerna utmanar kampmotivet och bilden av Gud som den som dominerar skapelsen. Här beskrivs Gud som en barnmorska som förlöser havet och de vilda djuren. Metaforen om Gud som barnmorska kombineras med bilden av Gud som förälder till de vilda djuren, likt modergudinnor i Främre Orienten. Gud kontrollerar inte allt i skapelsen eller skyddar djuren från faror, men Gud är nära sin skapelse, visar omsorg och ger den frihet.