Course
Ecclesiology, Pedagogy of religion, Homiletics
Religionspedagogik:
Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna, 2017. Pedagogik för förändring – frihet, jämlikhet, demokrati. Lund: Studentlitteratur. (110 s i grupparbeten)
Hedman, Anders, 2015. Undervisa i kristen tro. Varberg: Argument förlag. (160 s.)
Larsson, Rune, 2009. Samtal vid brunnar. Introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik. Lund: Arcus. S. 15–45 (30 s.)
Larsson, Rune, 2019. Medvandrare. Vägmärken i religionspedagogiken. Lund: författaren. (158 s).
Praktisk ecklesiologi:
Asserhed, Björn, 2020. Församling som mission. Berättelser från elva församlingsplanteringar i Sverige 2000–2020. Vidare. (28 s.) Pdf på kurshemsidan.
Berger, Teresa, 2017. @ Worship. Liturgical Practices in Digital Worlds. Routledge. S. 2–50, 75–117. (90 s) för studenter och personal på THS.
Bonhoeffer, Dietrich, 2016. Liv i gemenskap: därför behöver kristna varandra. Örebro: Libris. S. 11–83, 101–138. (109 s)
Fahlgren, Sune, 2016. ”Församlingen som Andens fria gemenskap”, alternativt ”Församlingen som den fria kyrkan”. I: Predikantskap och församling. Sex fallstudier av en ecklesial baspraktik inom svensk frikyrklighet fram till 1960-talet. Uppsala universitet. (31 alt. 56 s)
Ideström, Jonas, 2012. Folkkyrkotanken – innehåll och utmaningar. En översikt av studier under 2000-talet. Svenska kyrkans forskningsenhet. (48 s) PDF på kurshemsidan.
Kyrkornas världsråds Faith and Orderkommission, 2014. Kyrkan – på väg mot en gemensam vision. Ekumeniskt samtal som kyrkans väsen och uppgift. Sveriges kristna råds skriftserie # 21. (33 s.) Kan laddas ner på: https://www.skr.org/material/kyrkan-pa-vag-mot-en-gemensam-vision-21/
Liturgivetenskap
Stina Fallberg Sundmark (red.), 2018. Kristen gudstjänst: en introduktion. Skellefteå: Artos. (311 s)
Homiletik
Eriksson, Ann-Louise, 2012. Att predika en tradition. Om tro och teologisk literacy. Lund: Arcus. (144 s)
Sundkvist, Bernice, 2003. Evangelium och existens. Predikan som helande dialog. Skellefteå: Artos. (109 s)
Homiletiskt kompendium med följande artiklar (ca 150 s):
Eldebo, Runar, 2005. ”Kap 1 Det är söndag”, ”Kap. 3 Teocentrisk och antropocentrisk predikan”, ”Kap 4 Predikan, typ” och ”Kap 10 Veckan som gick”. I: Det homiletiska rummet: Mötet mellan predikant och lyssnare. Örebro: Libris. S. 11–18, 29–55. 147–150 (38 s)
Florence, Anna Carter, 2007. Kapitel 7 The Wide.awake Sermon: Preaching in the Tradition i Preaching as Testimony. Louisville, Kentucky: Westminister John Knox Press. S. 131–157 (26 s)
Gaarden, Marianne, 2015. Kapitel 7 De teologiske og homiletiske implikationer. Prædikenen som det tredje rum. Fredriksberg: Anis s. 137–51 (18 s)
Härdelin, Alf, 1993. Ordet och orden. I: Borgehammar, Stephan (red.) Kyrkans liv. Stockholm: Verbum, S. 203-221. (18 s)
Wingren, Gustaf, 1996 [1949]. Predikan. En principiell studie. Lund: Gleerup. S. 1-18. (18 s)
Rikard Roitto, 2019. Pastorn som Bibeltolkare: Om konsten att predika Bibeln kreativt och med ansvar i Sune Fahlgren, red. Uppdrag pastor: teologi och praktik. Karlstad: Votum, S. 74-89. (16 s)
Kommunikationspraktik
Backlund, Britt, 2006. Inte bara ord. En bok om talad kommunikation. Lund: Studentlitteratur. S. 11–107. (97 s)
Maltén, Arne, 1998. Kommunikation och konflikthantering. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. S. 9–74 (66 s)
Literature last revised on October 18, 2021.
The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.

Jonas Ideström
Head of Department of Religious Studies and Theology, Professor, Priest



Elin Lockneus
Grades
A = Excellent, B = Very good, C = Good, D = Satisfactory, E = Sufficient, Fx = Insufficient, F = InsufficientExamination Format
- Papers
- Seminars
Grundläggande behörighet.
Baskurser i teologi 30 hp enligt ny studieordning, eller motsvarande.
- Completion of a course requires a minimum of 80% attendance at lectures and 100% attendance at seminars/group work and other assignments. Absence beyond that can be compensated by supplementing assignment(s) if the instructor finds it possible. In case of an absence of 50% or more, the course is considered as interrupted, even if assignments have been completed.
- Students have the opportunity to take the exam according to the original course syllabus within two years after the course. If there are special reasons, such a re-examination can also take place later. Normally, teaching is not given according to an older syllabus. The possibility of exemption shall be decided by the president or vice president.
- If a student due to disability has a decision from the EHS on special pedagogical support, the examiner shall, if necessary, adapt the examination and conduct the examination in an alternative way.
Established by Subject Representative College at Enskilda Högskolan Stockholm on December 15, 2015.
Last revised on February 22, 2017.