Course
Representation and communication in leadership
The course literature may be subject to revision.
Moment a)
Alvesson, Mats & Spicer, André Lian. 2012. Ledarskapsmetaforer: att förstå ledarskap i verkligheten. Stockholm, Studentlitteratur. (288 s.)
Riddersporre, Bim & Gustafsson Lundberg, Johanna. 2016. ”Church Leadership and the Management of Meaning in Times of Change. Notes from the Inside.” i Askeland, Harald & Schmidt, Ulla (red.) Church Reform and Leadership of Change. Eugene, Oregon: Pickwick Publications. (19 s.)
Hjort, Daniel. 2018. Jesus the True Leader: Jesus as Leader in the Gospel of Matthew. Lund: Lund University (Media-Tryck). (Avhandling, finns som pdf 319 s.)
Moment b)
Hjort, Madeleine. 2017. Konstens betydelse: om konstarterna och litteraturen i skola och samhälle. (245 s.)
eller
Carlsson Redell, Petra. 2019. Foucault, art, and Radical Theology: The Mystery of Things. London: Routledge. (150 s.)
Romanowska, Julia. 2014. Improving Leadership through the Power of Words and Music. Stockholm, Karolinska institutet. (Avhandling, finns som pdf, 160 s.)
Moment c)
Bayldon, Michael. 2005. “Body-Language: Post-Vatican II Liturgy” i New Blackfriars nr. 86, s. 450-453. (3 s.)
Beard, Mary. 2018. Kvinnor och makt. Ett manifest. Stockholm: Nordstedts. (126 s.)
Gelang, Marie. 2008. Actiokapitalet: retorikens icke-verbala resurser. Örebro: Retorikförlaget. (255 s.)
Moment d)
Boje, David. 2008. Storytelling Organizations. Sage Publications Ltd. (288 s)
Carlsson, Petra. 2015. ”Selma Lagerlöf och det lutherska ledarskapet” i SKT 2015, nr. 1, s. 7-9.
Hesslefors Persson, Kerstin. 2018. Livet händer. Stockholm: Verbum. (184 s.)
Halldorf, Joel. 2017. Biskop Lewi Pethrus. Biografi över ett ledarskap. Skellefteå: Artos & Norma. (305 s. i urval)
The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.

Jonas Ideström
Head of Department of Religious Studies and Theology, Professor, Priest

Sofia Camnerin
Vice president and Dean of the Department of Religious Studies and Theology

Grades
A = Excellent, B = Very good, C = Good, D = Satisfactory, E = Sufficient, Fx = Insufficient, F = InsufficientExamination Format
- Papers
- Seminars
Godkända kurser för en kandidatexamen i teologi, religionsvetenskap eller diakoni, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi, religionsvetenskap eller diakon eller motsvarande. Dessutom minst 15 hp på avancerad nivå inom programmet Ledare för kyrka i förändring eller motsvarande och kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Established by Subject Representative College at Enskilda Högskolan Stockholm on January 23, 2019.