Course
Ecclesiology, Pedagogy of religion, Homiletics
Religionspedagogik:
Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna, 2017. Pedagogik för förändring – frihet, jämlikhet, demokrati. Lund: Studentlitteratur. (110 s i grupparbeten)
Hedman, Anders, 2015. Undervisa i kristen tro. Varberg: Argument förlag. (160 s.)
Larsson, Rune, 2009. Samtal vid brunnar. Introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik. Lund: Arcus. S. 15–45 (30 s.)
Larsson, Rune, 2019. Medvandrare. Vägmärken i religionspedagogiken. Lund: författaren. (158 s).
Praktisk ecklesiologi:
Berger, Teresa, 2017. @ Worship. Liturgical Practices in Digital Worlds. Routledge. S. 2–50, 75–117. (90 s) Tillgänglig som e-bok via EbscoHost för studenter och personal på THS.
Bonhoeffer, Dietrich, 2016. Liv i gemenskap: därför behöver kristna varandra. Örebro: Libris. S. 11–83, 101–138. (109 s)
Cavanaugh, William T., 2016. Som om allt förvandlats. Ekologi, ekonomi och eukaristi. Tro & Liv serie 4. Örebro: Marcus förlag. S. 15–68, 85–131. (96 s)
Fahlgren, Sune, 2016. ”Församlingen som Andens fria gemenskap”, alternativt ”Församlingen som den fria kyrkan”. I: Predikantskap och församling. Sex fallstudier av en ecklesial baspraktik inom svensk frikyrklighet fram till 1960-talet. Uppsala universitet. (31 alt. 56 s)
Ideström, Jonas, 2012. Folkkyrkotanken – innehåll och utmaningar. En översikt av studier under 2000-talet. Svenska kyrkans forskningsenhet. (48 s) PDF på kurshemsidan.
Liturgivetenskap
Stina Fallberg Sundmark (red.), 2018. Kristen gudstjänst: en introduktion. Skellefteå: Artos. (311 s)
Homiletik
Eriksson, Ann-Louise, 2012. Att predika en tradition. Om tro och teologisk literacy. Lund: Arcus. (144 s)
Sundkvist, Bernice, 2003. Evangelium och existens. Predikan som helande dialog. Skellefteå: Artos. (109 s)
Homiletiskt kompendium med följande artiklar (ca 150 s):
Eldebo, Runar, 2005. ”Kap 1 Det är söndag”, ”Kap. 3 Teocentrisk och antropocentrisk predikan”, ”Kap 4 Predikan, typ” och ”Kap 10 Veckan som gick”. I: Det homiletiska rummet: Mötet mellan predikant och lyssnare. Örebro: Libris. S. 11–18, 29–55. 147–150 (38 s)
Florence, Anna Carter, 2007. Kapitel 7 The Wide.awake Sermon: Preaching in the Tradition i Preaching as Testimony. Louisville, Kentucky: Westminister John Knox Press. S. 131–157 (26 s)
Gaarden, Marianne, 2015. Kapitel 7 De teologiske og homiletiske implikationer. Prædikenen som det tredje rum. Fredriksberg: Anis s. 137–51 (18 s)
Härdelin, Alf, 1993. Ordet och orden. I: Borgehammar, Stephan (red.) Kyrkans liv. Stockholm: Verbum, S. 203-221. (18 s)
Wingren, Gustaf, 1996 [1949]. Predikan. En principiell studie. Lund: Gleerup. S. 1-18. (18 s)
Rikard Roitto, 2019. Pastorn som Bibeltolkare: Om konsten att predika Bibeln kreativt och med ansvar i Sune Fahlgren, red. Uppdrag pastor: teologi och praktik. Karlstad: Votum, S. 74-89. (16 s)
Kommunikationspraktik
Backlund, Britt, 2006. Inte bara ord. En bok om talad kommunikation. Lund: Studentlitteratur. S. 11–107. (97 s)
Maltén, Arne, 1998. Kommunikation och konflikthantering. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. S. 9–74 (66 s)
Literature last revised on September 11, 2019.
The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.

Jonas Ideström
Head of Department of Religious Studies and Theology, Professor, Priest


Frida Mannerfelt
Teol. dr

Grades
A = Excellent, B = Very good, C = Good, D = Satisfactory, E = Sufficient, Fx = Insufficient, F = InsufficientExamination Format
- Papers
- Seminars
Grundläggande behörighet.
Baskurser i teologi 30 hp enligt ny studieordning, eller motsvarande.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Established by Subject Representative College at Enskilda Högskolan Stockholm on December 15, 2015.
Last revised on February 22, 2017.