Course
When the Crisis Came: Theological Wisdom and Human Rights in Pandemics and Ecocatastrophes
Carlsson Redell, Petra, 2020. Avantgarde Art and Radical Material Theology: A Manifesto. London, Routledge. (128 s)
Human Rights Watch, 2020. “Human Rights Dimensions of COVID-19 Response”, https://www.hrw.org/sites/default/files/news_attachments/202003covid_report.pdf. (22 s)
Jonas, Hans, 1991. Ansvarets princip. Utkast till en etik för den teknologiska civilisationen. Göteborg: Daidalos. (S. 23-55, 95-270, 197 s)
Kingsolver, Barbara, 2000. Prodigal Summer. New York: HarperCollins. (444 s) / Barbara Kingsolver, 2002. Sommarens rikedom. Malmö: Bra böcker. (390 s)
Kotsko, Adam, 2018. Neoliberalism’s Demons: On the Political Theology of Late Capital. Stanford: Stanford University Press. (144 s) Tillgänglig som E-bok via EbscoHost för studenter och personal vid EHS.
MacIntyre, Alasdair, 1999. Dependent Rational Animals: Why Human Beings Need the Virtues. London: Duckworth. (166 s) Tillgänglig som E-bok via EbscoHost för studenter och personal vid EHS.
Moyn, Samuel, 2018. Not Enough: Human Rights in an Unequal World. Cambridge, M.A.: Harvard University Press. (277 s) Tillgänglig som E-bok via EbscoHost för studenter och personal vid EHS.
Spalde, Annika och Strindlund, Pelle, 2017. Mystik och politik: Befriande kristendom. Stockholm: Argument Förlag. (214 sidor)
Wigorts Yngvesson, Susanne, 2018. Övervakad. Människor, maskiner och Gud. Stockholm: Timbro. (259 s)
Artiklar om ca 50 sidor tillkommer
The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.
Linde Lindkvist
Docent, Senior lecturer
Grades
A = Excellent, B = Very good, C = Good, D = Satisfactory, E = Sufficient, Fx = Insufficient, F = InsufficientExamination Format
- Papers
Grundläggande behörighet.
Kursen ges som nätbaserad distansutbildning utan obligatoriska fysiska träffar.
Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Established by Subject Representative College at Enskilda Högskolan Stockholm on April 28, 2020.