Course

The Old Testament in Its Religious Context

The Old testament har come into being in times of both harmony with and in polemic with other religions, divine images and religious perceptions. This has been the case from the ancient Canaanite religion of the 14th century BC up until the hellenistic time of the first century BC. This multitude av religious contexts constitutes therefore a major challenge in order to understand and appreciate the religious practice and theological construction that we find in the Old testament. This course offers an overview av this multitude with certain halts in texts that exemplifies similarities and differences, dependencies and rejections. The course has as its aim to provide an understanding of the religious multitude of the Old testament, as it has been worked out through centuries of connections between various religions.

Snell,  Daniel  C.,  2011.  Religions  of  the  Ancient  Near  East.  New  York:  Cambridge  University  Press  (179  s).  
 
Matthews, Victor  Harold  &  Benjamin,  Don  C.,  2006.  Old  Testament  Parallels:  Laws  and  Stories  from  the  Ancient  Near  East.  3  uppl.  New  York:  Paulist  Press  (430  s).  
 
Stavrakopoulou,  F.  &  Barton,  John,  2010.  Religious  Diversity  in  Ancient  Israel  and  Judah.  Edinburgh:  T  &  T  Clark  (207  s).  
 
Artiklar,  ca  200  s.  
 

The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.

Open the Schedule

Åke Viberg

Docent, Senior lecturer

ake.viberg@ehs.se

Grades

A = Excellent, B = Very good, C = Good, D = Satisfactory, E = Sufficient, Fx = Insufficient, F = Insufficient

Examination Format

  • Papers
  • Take-home examination

Grundläggande behörighet.
Kurser i teologi 60 hp, inklusive gammaltestamentlig textkurs om minst 7,5 hp, eller motsvarande.

Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.

Established by Subject Representative College at Enskilda Högskolan Stockholm on December 15, 2015.

Last revised on February 22, 2017.