Course
Ecclesiology, Pedagogy of religion, Homiletics
Religionspedagogik:
Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna, 2017. Pedagogik för förändring – frihet, jämlikhet, demokrati. Lund: Studentlitteratur. S. 5–245 (240 s)
Hedman, Anders, 2015. Undervisa i kristen tro. Varberg: Argument förlag. (160 s.)
Larsson, Rune, 2009. Samtal vid brunnar. Introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik. Lund: Arcus. S. 15–45 (30 s.)
Praktisk ecklesiologi:
Arentzen, Thomas, 2015. Ortodoxa och österländska kyrkor i Sverige. SST:s skriftserie 5. S. 9–57 (48 s)
Berger, Teresa, 2017. @ Worship. Liturgical Practices in Digital Worlds. Routledge. S. 2–50, 75–117. (90 s)
Tillgänglig som e-bok via EbscoHost för studenter och personal på THS.
Bonhoeffer, Dietrich, 2016. Liv i gemenskap: därför behöver kristna varandra. Örebro: Libris. S. 11–83, 101–138. (109 s)
Cavanaugh, William T., 2016. Som om allt förvandlats. Ekologi, ekonomi och eukaristi. Tro & Liv serie 4. Örebro: Marcus förlag. S. 15–68, 85–131. (96 s)
Fahlgren, Sune, 2016. ”Församlingen som Andens fria gemenskap”, alternativt ”Församlingen som den fria kyrkan”. I: Predikantskap och församling. Sex fallstudier av en ecklesial baspraktik inom svensk frikyrklighet fram till 1960-talet. Uppsala universitet. (31 alt. 56 s)
Ideström, Jonas, 2012. Folkkyrkotanken – inneha°ll och utmaningar. En o¨versikt av studier under 2000-talet. Svenska kyrkans forskningsenhet. (48 s) Pdf på kurshemsidan.
Liturgivetenskap
Modeus, Martin, 2005. Mänsklig gudstjänst: Om gudstjänsten som relation och rit. Stockholm: Verbum. S. 21–172, 219–344. (263 s)
Homiletik
Eriksson, Ann-Louise, 2012. Att predika en tradition. Om tro och teologisk literacy. Lund: Arcus. (144 s)
Sundkvist, Bernice, 2003. Evangelium och existens. Predikan som helande dialog. Skellefteå: Artos. (109 s)
Homiletiskt kompendium med följande artiklar (ca 150 s):
Eldebo, Runar, 2005. ”Kap 1 Det är söndag”, ”Kap. 3 Teocentrisk och antropocentrisk predikan”, ”Kap 4 Predikan, typ” och ”Kap 10 Veckan som gick”. I: Det homiletiska rummet: Mötet mellan predikant och lyssnare. Örebro: Libris. S. 11–18, 29–55. 147–150 (38 s)
Florence, Anna Carter, 2007. Kapitel 7 The Wide.awake Sermon: Preaching in the Tradition i Preaching as Testimony. Louisville, Kentucky: Westminister John Knox Press. S. 131–157 (26 s)
Gaarden, Marianne, 2015. Kapitel 7 De teologiske og homiletiske implikationer. Prædikenen som det tredje rum. Fredriksberg: Anis s. 137–51 (18 s)
Härdelin, Alf, 1993. Ordet och orden. I: Borgehammar, Stephan (red.) Kyrkans liv. Stockholm: Verbum, S. 203-221. (18 s)
Mannerfeldt, Frida, 2018. Kontrast och kontinuitet: Predikoideal i Svenska kyrkans prästutbildning 1903–2017 i Svenskt Gudstjänstliv 2018: Predikan – i tid och otid. Skellefteå: Artos & Norma Förlag. s. 123–162. (39 s)
Mogren, Mikael, 2008. Det behövs mod: Fyra påståenden om predikan. I: Stenström, Hanna (red.), Allvarligt talat. Om predikan. Stockholm: Verbum, S. 187-204. (17 s)
Kommunikationspraktik
Backlund, Britt, 2006. Inte bara ord. En bok om talad kommunikation. Lund: Studentlitteratur. S. 11–107. (97 s)
Maltén, Arne, 1998. Kommunikation och konflikthantering. En introduktion. Lund: Studentlitteratur. S. 9–74 (66 s)
Literature last revised on October 10, 2018.
The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.



Elin Lockneus
Grades
A = Excellent, B = Very good, C = Good, D = Satisfactory, E = Sufficient, Fx = Insufficient, F = InsufficientExamination Format
- Papers
- Seminars
Grundläggande behörighet.
Baskurser i teologi 30 hp enligt ny studieordning, eller motsvarande.
Vid Teologiska högskolan Stockholm tillämpas obligatorisk närvaro.
Established by Subject Representative College at Enskilda Högskolan Stockholm on December 15, 2015.
Last revised on February 22, 2017.