Course
Etikens klassiker
Arendt, Hannah, 1998. Människans villkor. Vita activa. Stockholm: Daidalos. S 33-331 (298 s).
Aristoteles, 1993. Den nikomachiska etiken. Stockholm: Daidalos. S 20-48, 68-219, 227-307, dvs bok 1, 3-7, 10 (259 s).
Buber, Martin, 1989. Människans väg. Ludvika: Dualis. (79 s).
Hume, David, 2004. Om rättvisa och orättvisa. I Hume, David, Om moralen. Stockholm: Thales. (S. 41-144) (103 s).
Kant, Immanuel, 2004. Kritik av det praktiska förnuftet. Stockholm: Thales. (205 s).
Kierkegaard, Sören, 2002. Antingen eller (valda delar: ”De omedelbara erotiska stadierna eller det musikaliskt-erotiska” samt ”Jämvikten mellan det estetiska och etiska i formandet av personligheten”). Guldsmedshyttan: Nimrod. (ca 100 s).
Luther, Martin: Om den trälbundna viljan. Libris, Stockholm (valda delar ca 50 s).
Mill, John Stuart, 1987. Utilitarism. New York: Prometheus Books. (83 s).
Platon, 2000. Gorgias. I Platon, Skrifter, Bok 1. Stockholm: Atlantis, S. 307-426 (79 s).
Spinoza, Baruch, 2001. Etiken. Stockholm: Thales. (valda delar ”Om människans träldom eller affekternas makt”), S. 181-254 (75 s).
Thomas av Aquino: Summa Theologica. Andra delen, första sektionen, dvs I-II, Q1-114 (80 s).
Weil, Simon, 1961. Personen och det heliga. I: Weil, Simon, Personen och det heliga. Stockholm: Bonniers (38 s).
Artiklar kan tillkomma.
Literature last revised on October 12, 2016.
The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.

Grades
U = Fail, G = Pass, VG = Pass with distinctionExamination Format
- Seminars
- Take-home examination
Kurser i teologi/religionsvetenskap, 90 hp, varav minst 15 hp systematisk teologi på fördjupningsnivå, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Established by Subject Representative College at Enskilda Högskolan Stockholm on December 17, 2013.