Course

Church of Sweden - Faith and Identity

Derlén, Teresia & Mannerfelt, Frida, (2024), Som spridda sädeskornen: Perspektiv på nattvardens levda teologi, Stockholm: Verbum (urval 100 s)

Ett biskopsbrev om klimatet: Svenska kyrkans biskopar (2019) Svenska kyrkan, biskopsmötet, Uppsala. (urval 50 s)

Gassmann, Günther & Hendrix, Scott (2017). För Kristi skull: introduktion till de Lutherska bekännelserna. Skellefteå: Artos & Norma, s. 83–128 och 170–192. (urval 65 s).

Gustafsson Lundberg, Johanna & Mannerfelt Frida (red.), (2021). Människa och kristen idag: skapelseteologiska perspektiv på samtiden, Stockholm: Verbum. s. 7-20, 107-108, 109-128, 183-186, 232–251, (Urval 60 s.)

Holmberg, Andreas, (2019). Kyrka i ett nytt landskap: En studie av levd ecklesiologi i Svenska kyrkan, Skellefteå: Artos Academic. (urval 100 s) 249-272, 273-296, 315-347.

Kyrkoordning för Svenska kyrkan: Med angränsande lagstiftning för Svenska kyrkan. www.svenskakyrkan.se/kyrkoordningen. 5 Första avd. inl., kap 1 §1; Andra avd. inl., kap 2 §§1–9, kap 5, §§ 1–6; Tredje avd inl., kap 6, kap 8 §§1–6; Fjärde avd. inl., kap 10 §§1–3; Femte avd. inl., kap 17 §§1–17, kap 18 §§1–8, kap 19 (dop), kap 20 (nattvard); Sjunde avd inl., kap 29. (30 s)

Livets början och livets slut: Redskap för orientering i etiska vägval. Ett brev från Svenska kyrkans biskopar till präster och diakoner (2024). Svenska kyrkan, biskopsmötet, Uppsala (92 s)

Lockneus, Elin, (2014). Döpt för livet: En undersökning av dopföräldrars uppfattningar om dopet i Härnösands stift. Skellefteå: Artos och Norma. s. 22–120 (100s)

Mannerfelt Frida & Maurits, Alexander (2021) Kallelse och erkännande: berättelser från de första prästvigda kvinnorna i Svenska kyrkan, Stockholm: Makadam förlag, (urval 200 s)

Nausner, Michael (2022). “Människan i skapelsen: Teologiska utgångspunkter för reflektion kring klimatfrågor och naturens rättigheter.” Svenska kyrkan, kyrkokansliet, Uppsala (25 s)

Sandberg, Andreas, Ingegerd Sjölin & Josephine Ganebo Skantz (2019). Dop i förändring: En studie av föräldrars aktiva val och församlingars strategiska doparbete. Uppsala: Kyrkokansliet, kap. 2–4 (s. 31–97). (65 s)

Sjöberg, Lovisa Mienna (2020). “Kristendomens historia på norsk och svensk sida av Sápmi – en översikt”. Teologisk tidskrift. Vol. 9, Issue 1. s. 34-51 (15 s)

Sjöberg, Lovisa Mienna (2018) Att leva i ständig välsignelse: En studie av sivdnidit som religiös praxis. Oslo: Oslo universitet. (250 s)

Svenska kyrkans bekännelseskrifter, (2005). Stockholm: Verbum. Utdrag: Den augsburgska bekännelsen, Lilla katekesen. (40s)

Teologiska kommittén (2025). “Marken är helig: ett samtalsdokument.” Uppsala: Svenska kyrkan (40 s)

Wigorts Yngvesson, Susanne & Lövheim, Mia (2025), 12 kvinnors kallelse: kyrka & samhälle i förändring 1910-1950, Stockholm: Verbum (ca 250 s)

Textkompendium tillkommer på ca 60 sidor och finns tillgängligt på kursplattformen Canvas.


Literature last revised on April 10, 2025.

The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.

Open the Schedule

Course Coordinator

Petra Carlsson

Professor, Senior lecturer, priest

08-564 357 07

petra.carlsson@ehs.se

Grades

A = Excellent, B = Very good, C = Good, D = Satisfactory, E = Sufficient, Fx = Insufficient, F = Insufficient

Examination Format

  • Papers
  • Take-home examination

Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp på fördjupningsnivå inom något av de ämnen som ingår i kursen, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.

  • Completion of a course requires a minimum of 80% attendance at lectures and 100% attendance at seminars/group work and other assignments. Absence beyond that can be compensated by supplementing assignment(s) if the instructor finds it possible. In case of an absence of 50% or more, the course is considered as interrupted, even if assignments have been completed.
  • Students have the opportunity to take the exam according to the original course syllabus within two years after the course. If there are special reasons, such a re-examination can also take place later. Normally, teaching is not given according to an older syllabus. The possibility of exemption shall be decided by the president or vice president.
  • If a student due to disability has a decision from the EHS on special pedagogical support, the examiner shall, if necessary, adapt the examination and conduct the examination in an alternative way.

Established by Subject Representative College at Enskilda Högskolan Stockholm on May 30, 2018.