Course
Climate Change and Human Rights
The course literature may be subject to revision.
Böcker
Atapattus , Sumudu, 2018. Human Rights Approaches to Climate Change. London: Routledge. (324 s). .
Humphreys, Stephen (red.), 2010. Human Rights and Climate Change. Cambridge: Cambridge University Press (370 s). .
Artiklar
Bell, Derek, 2013. “Climate Change and Human Rights”, Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 4 (3), 159-170.
Robinson, M., Shine, T, 2018. Achieving a climate justice pathway to 1.5 °C. Nature Climate Change 8, 564–569. https://doi-org.ludwig.lub.lu.se/10.1038/s41558-018-0189-7
Ödalen, Jörgen, 2011. “Efter Floden: Klimatmigration och den Rika Världens Skyldigheter”. Statsvetenskaplig Tidskrift, 113 (1), 140-147. Länk
Arbetsmaterial
Turesson, Anders, 2011. Förhandla om klimatet: 12 år med klimatförhandlingarna. Förlag: Anders Turesson (88s)
Watt-Cloutier, Sheila, 2015. The Right to Be Cold. Minneapolis: University of Minnesota Press (329s).
”Din guide till klimatförhandlingarna, COP25 Madrid”. Finns att ladda ned på klimatforhandling.se/publikationer, eller fores.se
Uttalanden och rapporter från United Nations Human Rights Council, Högkommissarien för mänskliga rättigheter, Inter-amerikanska kommissionen för mänskliga rättigheter m. m.
Literature last revised on May 3, 2021.
The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.
Johanna Ohlsson
Head of Department of Human Rights and Democracy, PhD, Senior Lecturer
Grades
A = Excellent, B = Very good, C = Good, D = Satisfactory, E = Sufficient, Fx = Insufficient, F = InsufficientExamination Format
- Papers
- Take-home examination
Grundläggande behörighet.
Mänskliga rättigheter 45 hp.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Student har möjlighet att tentera kurs enligt ursprunglig kursplan inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan. Möjligheten till dispens ska avgöras av rektor eller biträdande rektor.
Established by The College of Human Rights at Enskilda Högskolan Stockholm on October 26, 2015.
Last revised on December 10, 2018.