Course
Humanity, creation and the ecological crisis
The course literature may be subject to revision.
Bauman, Whitney och O’Brien, Kevin, 2019. Environmental Ethics and Uncertainty: Wrestling with Wicked Problems. London: Routledge. (150 s)
Deane-Drummond, Celia, 2008. Eco-Theology. London: Darton, Longman and Todd. (240 s).
Jonsson, Åke, 2020. Teologi i Antropocen: Att tro i människans tidsålder. Örebro: Marcus Förlag.
McFarland, Ian A, 2009. Creation and Humanity: The Sources of Christian Theology. Louisville, Ky: Westminster John Knox Press S. 1–190 (190 s).
Merchant, Carolyn, 1989. The Death of Nature: Women, Ecology, and the Scientific Revolution. San Francisco: Harper & Row S. 1–191 (191 s).
Stoor, Thomas, Thorén, Emma, 2017. Din är jorden: Om Luther, andlighet och ekoteologi. Skellefteå: Artos & Norma bokförlag. (128 s)
Tuana, Nancy, 2008. ”Viscous Porosity: Witnessing Katrina”. (26 s).
Welzer, Harald, 2009. Klimatkrig. Varför människor dödar varandra på 2000-talet. Göteborg: Daidalos. (268 s).
White Jr, Lynn, 1967. ”The Historical Roots of Our Ecological Crisis”. (12 s).
Tillgänglig på www.uvm.edu
Literature last revised on April 22, 2020.
The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.
Grades
A = Excellent, B = Very good, C = Good, D = Satisfactory, E = Sufficient, Fx = Insufficient, F = InsufficientExamination Format
- Take-home examination
Kurser i teologi/religionsvetenskap, 120 hp, varav minst 15 hp systematisk teologi på fördjupningsnivå, eller godkända kurser för en kandidatexamen i teologi/religionsvetenskap, 180 hp, där minst 150 hp utgörs av teologi/religionsvetenskap eller motsvarande. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.
Kursen ges som nätbaserad distansutbildning med obligatoriska fysiska träffar.
För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.
Om student har ett beslut från EHS om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, skall examinator vid behov anpassa examinationen och genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Established by Subject Representative College at Enskilda Högskolan Stockholm on February 18, 2014.