Course

Applied Ecclesiology and Sociology of the Church

The course literature may be subject to revision.

Björkman, Gustaf (red.), 2014. Herde: Identitet och spiritualitet för pastoralt ledarskap. Tro & Liv skriftserie, 2. Örebro: Marcus förlag. S. 109–156, 157–178. (70 s)

Boström, Tomas, 2015. A Capella: Om varför vi sjunger som vi sjunger. I: Jonsson, Åke (utg.) Motstånd och förvandling: Gudstjänst på självförverkligandets marknad. Tro & Liv skriftserie, 3. Örebro: Marcus förlag. S. 79–90.

Carroll, Jackson W., 2011. As one with authority: reflective leadership in ministry. Cascade Books. (221 s)

Halldorf, Joel, et al. (red.), 2015. Söndag: Gudstjänst i en ny tid. Örebro: Libris. (295 s)

Fahlgren, Sune, 2015. Vatten är tjockare än blod: En baptistisk kulturhistoria. Studiea Theologica Holmiensia, 23. Stockholm: Teologiska högskolan Stockholm. S. 111–194 (teologi för pastoralt ledarskap), 281–330 (sånggrupper), 331–348 (doppraxis) (152 s)

Garces-Foley, Kathleen, 2007. Crossing the Ethnic Divide: The Multiethnic Church on a Mission. Oxford/New York: Oxford University Press. (178 s)

Selander, Ingrid, 2008. När tron blir sång: om psalm i text och ton. Skellefteå: Artos. S.13-114, 153-170, 201-232, 249-270. (170 s)

Kyrkohandbok för Equmeniakyrkan
, 2016. Stockholm: Verbum.


Literature last revised on May 3, 2016.

The schedule is available at the latest one month before the course starts. We do not recommend that you print the schedule as some changes may happen.

Open the Schedule

Sune Fahlgren

Docent, Senior lecturer, pastor

sune.fahlgren@ehs.se

Anneli Winell

Teol. dr, Senior lecturer

Grades

A = Excellent, B = Very good, C = Good, D = Satisfactory, E = Sufficient, Fx = Insufficient, F = Insufficient

Examination Format

  • Papers
  • Seminars

Grundläggande behörighet.
Kurser i teologi 120 hp inklusive Religionspedagogik och själavård 15 hp eller efter särskild prövning.

För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.

Established by Subject Representative College at Enskilda Högskolan Stockholm on December 17, 2013.

Last revised on February 22, 2017.